Nieuws
2012 moeilijk jaar voor de transportbranche
15 juni 2012 - Het zijn moeilijke tijden voor de transportbranche. Uit onderzoek van Graydon over het eerste kwartaal van 2012 blijken de keiharde feiten: de kredietwaardigheid verslechtert in combinatie met een extreme toename van het aantal faillissementen van 75 procent en een slecht betaalgedrag.
In de transportsector verslechtert de gemiddelde kredietwaardigheid, de PD rating. De PD-rating (Probability of Default) is een unieke kwaliteitsindicator die de financiële sterkte van een onderneming weergeeft. Ten opzichte van het eerste kwartaal van 2011 is de kredietwaardigheid van transportbedrijven met 4,1 procent verslechterd. 73 procent van de transportbedrijven kent een gemiddeld risico (A-BB), twaalf procent een hoog risico (B rating) en een procent een zeer hoog risico op wanbetaling (CCC-C rating).Extreme toename aantal faillissementen
De daling van de kredietwaardigheid van de transportbedrijven gaat hand in hand met een extreme stijging van het aantal faillissementen. In het eerste kwartaal van 2012 gingen 255 bedrijven in de transportbranche failliet. In vergelijking met hetzelfde kwartaal van vorig jaar is dit een groei van maar liefst 75 procent en loopt daarmee ver boven de landelijke stijging van 21 procent.
Slechte betaalmoraal
Uit cijfers van Graydon blijkt daarnaast dat het betaalgedrag in de transportbranche structureel hoger ligt. In het eerste kwartaal van 2012 is de gemiddelde tijd dat een factuur openstaat 46,4 dagen, waarbij overschrijding van twee maanden of langer geen uitzondering is. Hier ondervinden veel Nederlandse transportbedrijven hinder van en komen daardoor zelf in financiële problemen, vaak omdat zij nooit betaald worden voor diensten die zij wel geleverd hebben.
De slechte betaalmoraal heeft een grote invloed op de gehele transport- en logistieke sector. Het economisch herstel van de sector wordt namelijk geremd door frequent verzuim van betalingsverplichtingen van opdrachtgevers. Doordat de transportbedrijven in financiële problemen raken, nemen de investeringen van de transportondernemers af. De bedrijven kunnen door late betalingen zelf slechter betalen, puur omdat de cashflow onder druk staat, en lopen daardoor zelf het risico als wanbetaler aangemerkt te worden.
Invloed financieel management op herstel
Gertjan Kaart, Algemeen Directeur Graydon Nederland: "Wij moeten ons in Nederland stevig gaan bezig houden met het herstel van vertrouwen, dit is de sleutel tot het openzetten van de kredietverlening aan bedrijven en het stimuleren van de consumptie. Transportondernemers zelf doen er verstandig aan om maatregelen te nemen om hun standaard betalingstermijnen voor debiteuren terug te dringen zodat zij in een beter financieel klimaat terecht komen." Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief