Nieuws
Onbegrip vertroebelt relatie ondernemers en accountants
29 juni 2012 - Meer dan de helft van de ondernemers vindt zijn accountant niet erg betrokken; de accountant voelt de ontwikkelingen van het bedrijf en zijn klanten niet goed aan. Dat staat in schril contrast met de mening van accountants zelf. Bijna 70 procent gelooft vanuit de klantbehoefte te werken en klanten en relaties juist wel goed aan te voelen.
De tegenstelling is aan het licht gekomen tijdens Master Editions, een evenement waarbij ondernemers en (toekomstig) accountants met elkaar in discussie gaan over de manier waarop beide groepen samenwerken.Tegenstrijdige visies
De controverse tussen ondernemers en accountants komt ook tot uiting in de visie op de bedrijfsvoering van ondernemers: bijna 60 procent van de accountants benoemt strategie, innovatie en financieel management als de belangrijkste ingrediënten voor succesvol ondernemen. Minder dan 40 procent van de ondernemers pakt het daadwerkelijk zo aan. Ook als het gaat om de uitvoerende werkzaamheden van de accountant bestaat er verschil in inzicht. Waar bijna 40 procent van de accountants aangeeft er veelvuldig voor te zorgen dat de vennootschapsbelasting terugkomt en kosten fiscaal zo gunstig mogelijk worden ingebracht, onderschrijft slechts twintig procent van de ondernemers dat dit frequent gebeurt.
Gezonde dialoog
Hein Brockhoff, managing director Exact Benelux: "De discussies en tegenstellingen tonen aan dat een gezonde dialoog tussen ondernemers en accountants absoluut noodzakelijk is. Een van de meest gehoorde opmerkingen uit de hoek van de ondernemers is dat de accountant vaak over te weinig specifieke sectorkennis beschikt om de cijfers in het juiste perspectief te plaatsen en echt advies op maat te geven. Dat vereist natuurlijk een andere aanpak en het is aan de ondernemers om accountants de ruimte te geven om daadwerkelijk te kunnen veranderen en specialiseren. Alleen door goed samen te werken komt iedereen verder." Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief