Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

4 juli 2012 - Spelfouten, slordige afkortingen, vage taal: er schort nogal eens iets aan het taalgebruik in de sociale media. "Zonde, want dat is schadelijk voor uw zakelijke imago. Als u zakelijk communiceert via Facebook, Twitter of LinkedIn, besteed dan aandacht aan uw taal en schrijfstijl."

Zakelijk communiceren via sociale netwerken loont. Veel bedrijven weten dat en willen dan ook graag ‘iets doen met sociale media’. Maar dat gebeurt vaak ondoordacht, vinden Heidi Aalbrecht, Eric Tiggeler en Pyter Wagenaar, auteurs van ‘Check je sociale media’. "Een universiteit die nieuwtjes op Twitter zette vol spelfouten, kreeg bijvoorbeeld de hele Twittergemeenschap over zich heen.’ 

Sociale media zijn tweerichtingsverkeer

Organisaties beseffen soms onvoldoende dat communicatie via sociale media tweerichtingsverkeer is: succes bereikt u niet door reclameboodschappen de wereld in te toeteren, maar door in gesprek te gaan met klanten en andere geïnteresseerden. Veel mensen gebruiken Twitter en Facebook om vragen te stellen of om te klagen. En ze verwachten snel antwoord. Als u daar verkeerd mee omgaat, kunt u een hoop schade aanrichten. Maar met een goed webcarebeleid maakt u in het beste geval van een klagende klant een grote fan.
"Communiceren via sociale media kan u ongelooflijk veel zakelijke voordelen opleveren," vult Aalbrecht aan. "Of u nu een zzp’er bent of een groot bedrijf, u kunt uw diensten promoten, zakelijke relaties aan u binden, ervaringen delen en nieuwe vakkennis opdoen. Maar hoe pakt u dat goed aan? Hoe zet u sociale media handig en efficiënt in?’ 

Geen socialemediastress

"U moet niet deelnemen aan sociale media zonder een plan," stellen Tiggeler en Wagenaar. "Maar we raden wel een ontspannen aanpak aan. We wilden een enthousiasmerend, praktisch boekje maken over het gebruik van Twitter, LinkedIn en Facebook. Er zijn al genoeg webgoeroes die dwingend voorschrijven hoe u sociale media moet gebruiken. Wij geven liever rustige adviezen: ‘Als u dit doel wilt bereiken, doe het dan zo.’ Zo bepaalt de gebruiker helemaal zelf welke sociale media bij hem passen en op welke manier hij ze effectief inzet."

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.