Nieuws
Meer marktkennis, meer innovaties, meer winststijging
11 juli 2012 - Bij veel bedrijven in het MKB is de ondernemer de spil in het innovatieproces. Het algemene beeld is dat kennis, ervaring en houding van de ondernemer het innovatieve gedrag van het bedrijf kunnen verklaren. Onderzoek van Panteia/EIM laat zien dat dit beeld in hoofdlijnen klopt.
De resultaten bevestigen dat de kennis van de ondernemers hun vernieuwingsbereidheid beïnvloedt, en dat deze vernieuwingsbereidheid positief samenhangt met de breedte van het palet aan gerealiseerde innovaties. Deze innovatiebreedte heeft vervolgens een positieve invloed op de winstgevendheid van het bedrijf.Opleidingsniveau niet doorslaggevend
Om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van de aard van de doorgevoerde innovaties, is in het onderzoek gekeken naar de breedte van het palet aan doorgevoerde innovaties. Voor ruim 1500 ondernemers uit de detailhandel, horeca en ambacht zijn de kennis, ervaring, houding en innovatief gedrag in kaart gebracht. Wat betreft de kennis en ervaring, het blijkt dat binnen de consumentgerichte sectoren vooral de marktkennis van ondernemers belangrijk is. Het algemene opleidingsniveau heeft beduidend minder samenhang met vernieuwingsbereidheid, innovatiebreedte en winstontwikkeling. Verder is er geen enkele aanwijzing dat ervaren ondernemers in deze opzichten beter presteren dan minder ervaren ondernemers.
Stimulansen belangrijk voor doorzetten van innovaties
Tot slot blijkt, dat de mate waarin ondernemers hun vernieuwingsbereidheid omzetten in innovatief gedrag, negatief beïnvloedt wordt door verschillende belemmeringen die ze ervaren. Dit geldt vooral voor ondernemers met personeel. Onduidelijk is nog in welke mate en op welke manier deze belemmeringen in hun gedrag doorwerken. De resultaten suggereren wel dat het belangrijk is, om ondernemers te stimuleren hun positieve houding daadwerkelijk in innovatief gedrag om te zetten. Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief