Nieuws
13 juli 2012 - Particulieren zijn de belangrijkste opdrachtgevers voor ZZP’ers in de bouw. Ook werken zelfstandig ondernemers veel voor bedrijven en aannemers. Geregeld zullen ZZP’ers voor hun opdrachtgever zelf merk-, materiaal- en aankoopplaatskeuzes maken. Toch speelt de particulier hierin ook een aanzienlijke rol.
Volgens gemiddeld een kwart van de generalisten zullen particulieren in de komende twee jaar meer invloed krijgen in deze keuzes. Dat blijkt uit onderzoek van BouwKennis voor de ZZP & Klus Monitor 2012.In het voorjaar van 2012 zijn er zo’n 73.000 ZZP’ers actief in de bouwsector. Tweederde kan omschreven worden als generalist (klusbedrijven en timmerbedrijven). De rest is specialist en actief als schilder, loodgieter of tegelzetter etc. Veel ZZP’ers hebben particulieren als klant, maar hoe groot is dat aandeel precies? En wat is de rol van particulieren in de aankomende twee jaar? Dat is onderzocht in de BouwKennis ZZP & Klus Monitor 2012.
Opdrachtgever
Aan generalisten is gevraagd voor welke opdrachtgevers zij wel eens werken. Ruim negen op de tien werkt wel eens voor particulieren. Zij zijn daarmee de meest voorkomende opdrachtgever bij ZZP’ers. Dat is ook niet verwonderlijk gezien het feit dat ZZP’ers met name onderhoud- en renovatiewerkzaamheden aan woningen uitvoeren, gevolgd door kleinere aandelen in de woningnieuwbouw. Slechts acht procent van de ondervraagden werkt nooit voor particulieren.
Verder werkt ruim de helft van de zelfstandig ondernemers ook voor bedrijven en aannemers. In 2010 werden de partijen in dezelfde volgorde als opdrachtgever genoemd. Toen werkte respectievelijk 94 procent, 58 procent en 53 procent van de ZZP’ers voor particulieren, bedrijven en aannemers. Opdrachtgevers met een kleiner aandeel zijn woningcorporaties, gemeenten en overige instanties.
Generalisten
ZZP’ers die in opdracht van anderen werken, zullen soms de volledige verantwoordelijkheid krijgen voor het uitzoeken van materialen, merken en aankoopplaatsen. Toch blijkt in de praktijk dat de opdrachtgever steeds vaker de beslissende partij is op die gebieden. Aan generalisten is gevraagd of de rol van de particulier in het bepalen van merk, materiaal en aankoopplaats de komende twee jaar toe- of afneemt.
Ruim eenderde van de generalisten zegt dat de rol van particulieren in de aankomende twee jaar op het gebied van materiaalkeuze zal toenemen. Een kwart denkt dat voor merkkeuze en bijna eenvijfde voor de keuze voor een aankoopplaats. Bij de laatste twee aspecten geldt dat meer klusbedrijven dan timmerbedrijven dat denken. De toenemende rol kan te maken hebben met het feit dat mensen steeds veeleisender worden en waarschijnlijk zelf invloed willen hebben op deze belangrijke keuzes. Overigens denkt het merendeel van de generalisten dat de rol van particulieren gelijk zal blijven.
Particulieren informeren
De kleine klusser is voor toeleverende partijen in de bouw een niet te miskennen doelgroep met specifieke kenmerken en wensen waarop ingespeeld moet worden. Maar voorgaande ontwikkelingen geven aan dat de marketing van deze toeleveranciers niet alleen gericht moet worden op ZZP’ers en overige marktpartijen. De particulier mag niet over het hoofd worden gezien. Zij hebben immers een aanzienlijke rol in de keuze voor merk, materiaal of aankoopplaats en die rol zal waarschijnlijk de komende jaren toenemen. Het is daarom belangrijk naast ZZP’ers ook particulieren op de hoogte te houden van nieuwe productinnovaties of ontwikkelingen in de markt. Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief