Nieuws
Werven via Twitter - iets voor uw bedrijf?
16 juli 2012 - Heeft het zin om Twitter in te zetten voor het vinden van personeel? Is dat wel een geschikt medium en komen daar wel genoeg mensen op af? Leonie Lindeboom van Monsterboard geeft antwoord.
Lindeboom: "Om met de laatste vraag te beginnen: ja, er komen erg veel mensen op Twitter. Tenminste, als u 3,2 miljoen Nederlanders veel vindt. Niet al die mensen zijn natuurlijk even actief, maar toch twitteren zo’n 1,5 miljoen Nederlanders op dagelijkse basis. Twitter is daarmee in Nederland populairder dan Hyves en LinkedIn. Sterker: Nederlanders zijn de actiefste twitteraars van de hele wereld, procentueel gezien dan."Zit uw doelgroep er ook?
Daarmee is nog niet gezegd of uw kandidaten ook op Twitter komen. Want 3,2 miljoen is veel, maar daar zitten tegenwoordig ook steeds meer kinderen tussen. Belangrijk is dus eerst om na te gaan of uw doelgroep ook op Twitter zit. Lindeboom: "Zo weten wij bijvoorbeeld via Wervingswereld van Intelligence Group dat slechts veertien procent van de HBO opgeleide IT’ers met nul tot tien jaar werkervaring Twitter gebruikt. Die doelgroep zit meer op Facebook (41 procent) en vaksites zoals Tweakers (29 procent). Belangrijk dus om goed advies in te winnen en een professionele recruitmentstrategie op te zetten voor u ergens aan begint. Want Twitter kost veel tijd en die wilt u alleen inzetten als het zin heeft."
Pluspunten van Twitter
Maar als uw doelgroep inderdaad op Twitter actief is, is het een fantastische toegevoegde waarde voor recruitment. Enkele pluspunten op een rij:
• Het is een prachtig medium om lading te geven aan uw employer brand. Vertel interessante dingen over uw bedrijf, deel ervaringen, geef tips. En ga in gesprek met uw volgers door te reageren op vragen en opmerkingen.
• Als u bovenstaande doet is Twitter ook een hele mooie manier om passieve werkzoekenden te bereiken. Gebruik het alleen om vacatures te posten dan zullen die mensen afhaken. Nu blijven ze u volgen en zien ze misschien dat buitenkansje voorbijkomen.
• De snelheid van het medium en de gemakkelijke manier om tweets te retweeten geeft u ook de mogelijkheid om nieuwe doelgroepen te bereiken. Uw volgers zijn uw ambassadeurs en openen deuren naar nieuwe volgers.
• Twitter wordt veel bekeken via de smartphone. Zo bereikt u dus ook mensen die het gewone internet minder gebruiken.
Is Twitter iets voor uw bedrijf, kijk dan ook eens naar deze vijf tips over Twitter en recruitment. Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief