Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

'Kleine bedrijven niet onder indruk liefdesverklaring MKB Nederland'

17 juli 2012 - MKB Nederland heeft onlangs bekend gemaakt dat zij locale ondernemers meer hoopt te kunnen gaan betrekken bij de Haagse en Brusselse lobby. De koepelorganisatie wil naar eigen zeggen ‘op krachtige en nieuwe wijze een zichtbare en actiegerichte lobby voor kleine locale bedrijven voeren’.

MKB Nederland hoopt dat kleine ondernemers gebruik gaan maken van beleidsinformatie van het landelijk bureau en dat ze naar landelijke bijeenkomsten komen. Het zou volgens MKB-Nederland een ‘positieve impact’ op de bedrijfsvoering van kleine ondernemers geven. 

Weinig hoopgevend beeld

Ondertussen herkent de kleine ondernemer zich steeds minder in ondernemersverenigingen en in Den Haag en Brussel. Dat is al sinds enkele jaren waarneembaar in periodieke branche-onderzoeken van het Branchecentrum. Met name ook bedrijven die er bewust voor kiezen om nergens (meer) lid van te zijn, worden bevraagd naar hun mening. Dat stelt het Branchecentrum in staat signalen op te pikken die onopgemerkt blijven in veel andere inventarisaties en enquetes. Kleine bedrijven schetsen een zeer negatief beeld van ondernemersverenigingen: "De besluitvorming verloopt traag; het tempo wordt bepaald door de langzaamste. Ze zijn niet kritisch en brutaal genoeg maar laten zich juist voor het karretje van de overheid spannen. Ze vechten niet genoeg voor mijn belangen. Er is onvoldoende actie en te veel overleg. Er zijn met regelmaat begrotingstekorten en ontevreden leden. Vergaderingen worden steeds slechter bezocht en worden steeds saaier. Ik ervaar de vereniging als een speelbal voor enkele prominente bedrijven die zodoende hun stempel op de markt willen drukken." 

'MKB Nederland is een vergaderclub'

En koepelorganisatie MKB Nederland wordt door de ondervraagde kleine bedrijven veelal gezien als log, bureaucratisch, abstract , academisch en gesloten, zeker na de fusie met VNO. Het is een formele organisatie die niet meer in staat is haar achterban dicht aan de borst te houden. Zij is in de ogen van de kleine ondernemer onderdeel geworden van het polder-ritueel en zoekt voornamelijk naar legitimatie voor compromissen in achterkamertjes. Maar Haagse en Brusselse lobby's zijn in deze barre tijden bepaald niet de eerste prioriteit van kleine en jonge bedrijven.
Hoe denken kleine bedrijven te overleven en wat willen ze van een ondernemersvereniging
Kleine bedrijven voelen zich extra kwetsbaar. Ze kunnen niet verder kijken dan de dag van morgen. Ze moeten heel veel doen aan acquisitie want de klant komt niet meer uit zichzelf naar binnen. De bedrijven overleven vaak alleen nog in een "niche" in hun branche. Ze bezuinigen op allerlei kosten en zorgen ervoor dat ze heel flexibel kunnen ondernemen. Ze zouden graag willen dat locale ondernemersverenigingen veel harder strijden voor afschaffing van overbodige en onwerkbare locale lasten en regels en tijdrovende gemeentelijke controles.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.