Nieuws
App voor gebarentaal verslaat Nederlandse paardendeken
23 juli 2012 - Geen hoofdprijs, maar wel trots en een ervaring rijker. Met de equine chest protector, een paardendeken die schuurplekken, littekens en witte plekken bij het paard voorkomt, scoorden de ondernemers van Express Yourself net niet hoog genoeg tijdens de 23ste editie van de ‘European Company of the Year Competition’ in Roemenie.
Winnaar werd Ierland met een app voor betere interactie met doven. Zo’n 200 Europese studenten uit 32 landen namen deel aan de Europese MBO finale voor studentenbedrijven in het Roemeense Boekarest. In de strijd om de titel ‘Beste studentenbedrijf van Europa’ viel Express Yourself, het Nederlandse team van het AOC Oost uit Enschede, helaas net buiten de prijzen. De eerste prijs ging naar de Ierse ondernemende studenten, zij ontwikkelden zelf een app waarmee gebarentaal omgezet wordt in ‘horende’ taal. De app is er inmiddels in het Spaans, Frans en Engels. De tweede plaats was voor Israel die een holle RVS deegroller op de markt bracht waarin je je deeg kunt kneden. Een vies aanrecht is hiermee dus verleden tijd. Slowakije won de derde prijs met energieke chocola op natuurlijke basis met exotische vruchten.Unieke kans en trots
Express Yourself kreeg deze Europese kans door mee te doen aan het ondernemerschapprogramma van Jong Ondernemen, de stichting die ondernemerschap bevordert onder jongeren. De jonge ondernemers ontwikkelden de afgelopen maanden in eigen beheer een innovatieve paardendeken. Hoewel de ondernemers in Roemenie geen dekens hebben verkocht, ze zitten in een niche-markt, hebben een prima prestatie geleverd en kregen ze wel veel aandacht. Arko Veefkind, directeur van Jong Ondernemen: "Ons team heeft het heel goed gedaan! Een top pitch, duidelijke taal. De concurrentie was groot, maar ze hebben veel geleerd en zijn trots op het feit dat ze zo ver zijn gekomen."
Internationaal ondernemersnetwerk
Ieder jaar organiseert een van de 40 Europese landen die tot het overkoepelende netwerk Junior Achievement – Young Enterprise Europe behoren, deze finale onder studentondernemers. Het doel achter het netwerk is ondernemerschap onder jongeren via onderwijs stimuleren. Veefkind: "Express Yourself is een MBO-bedrijf, maar we hebben programma’s voor alle onderwijsniveaus. Onze programma’s bieden jongeren de mogelijkheid om hun ondernemerskwaliteiten te ontdekken. Onvoldoende studenten zien ondernemen namelijk als een serieuze carrièrerichting. Deze internationale entourage biedt jongeren wereldwijd de unieke kans om hun ervaringen te delen over de grenzen heen. Gezien de interactie tussen de deelnemers en de uitwisseling van zakelijke tactieken ben ik ervan overtuigd geraakt dat het met een volgende generatie ondernemers wereldwijd wel goed gaat komen." Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief