Nieuws
Hoe veilig zijn uw geheimen?
6 augustus 2012 - Hoe veilig zijn uw bedrijfsgeheimen? Als u de resultaten van onderzoek door Iron Mountain moet geloven, helemaal niet. Een derde van de werknemers geeft namelijk toe meer dan eens vertrouwelijke informatie mee te hebben genomen of te hebben doorgestuurd, en dat zo weer te zullen doen als ze van baan veranderen.
Volgens dit onderzoek, gehouden onder 2.000 kantoormedewerkers in Frankrijk, Duitsland, Spanje en Engeland, worden met name klantbestanden meegenomen door werknemers die het bedrijf verlaten. Ook populair om mee te nemen: presentaties, offertes, strategische plannen en product/dienstomschrijvingen en -plannen. Allemaal informatie die cruciaal is voor het concurrentievoordeel, de merkreputatie en het klantvertrouwen.Recht
Ex-werknemers doen dit overigens over het algemeen niet met kwade bedoelingen; ze doen dit omdat ze vinden dat ze recht hebben op deze informatie omdat ze er zelf aan bijgedragen hebben of dat die hen van pas kan komen in hun nieuwe functie. Dit wordt anders als mensen ontslagen worden. Een derde zou in dat geval opzettelijk informatie verwijderen of delen.
Informatiemanagement
De onderzoekers stellen dat het ontbreken van een goed informatiemanagementbeleid en/of een slechte uitvoering daarvan een grote rol spelen bij informatieverlies. 57 procent van de respondenten zei dat het altijd duidelijk is of informatie vertrouwelijk is, maar een derde dat ze niet eens wisten of hun organisatie richtlijnen had omtrent welke informatie wel en welke informatie het kantoor niet mag verlaten.
Patrick Keddy, directeur bij Iron Mountain: "Bedrijven die bang zijn voor informatiediefstal, bouwen vaak een fort om hun digitale gegevens, en vergeten vervolgens het papier en de mensen…." Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief