Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Nijmeegse bedrijven betalen het snelst

23 augustus 2012 - Van de tien grootste steden in Nederland betalen bedrijven in Nijmegen het snelst. Een crediteur die zijn rekening naar een bedrijf in Rotterdam stuurt, moet gemiddeld het langst wachten op zijn geld. Het verschil is bijna vier dagen.

Dit blijkt uit een regionale uitsplitsing van de Graydon kredietmonitor waarin het betaalgedrag van bedrijven in Nederland is onderzocht. 

Bedrijven in Rotterdam kennen slechtste betaalmoraal

De slechtste betaaltermijn is er bij bedrijven in Rotterdam (46 dagen), Almere (45 dagen) en Groningen (45 dagen). Dit betekent dat de gemiddelde betaaltermijn van 30 dagen met gemiddeld vijftien à zestien dagen wordt overschreden. Zij hebben in het tweede kwartaal van 2012 het vaakst hun rekeningen te laat, of zelfs helemaal niet, betaald.
Bedrijven in Amsterdam betalen gemiddeld na 44 dagen. Meer schrikbarend zijn de gegevens over het stadsdeel Amsterdam Zuid Oost. Daar worden rekeningen gemiddeld na 51 dagen betaald, waarbij overschrijding van twee maanden of langer geen uitzondering is. In Nijmegen wordt het snelst aan de betalingsverplichting voldaan. Gemiddeld staat daar een nota 42 dagen open. Een gegeven dat niet alleen in het tweede kwartaal van 2012 opgaat, maar ook het kwartaal daarvoor. 

Betaalgedrag licht verbeterd, maar nog wel ondermaats

Rekeningen van bedrijven worden in heel Nederland in het tweede kwartaal van 2012 gemiddeld na 44,3 dagen betaald, dit is een verbetering van 1,0 procent ten opzichte van het eerste kwartaal. 

Belang tijdig betalen

Bij veel bedrijven is het niet nakomen van betaalverplichtingen structureel van aard. Graydon wijst op het belang van goede verhoudingen tussen bedrijven en het aandeel van duidelijke financiële afspraken daarin. Bij langdurige nonchalance worden relaties tussen bedrijven aangetast en ontstaat een sfeer waarin het steeds moeilijker zakendoen is.
Woordvoerder Saskia van den Boom, Graydon Nederland: "Veel bedrijven ondervinden financiële problemen omdat zij nooit of te laat betaald worden voor diensten die zij wel geleverd hebben. Ondernemers doen er dan ook verstandig aan om maatregelen te nemen om hun standaard betalingstermijnen voor debiteuren terug te dringen. Wij adviseren bedrijven vooraf informatie op te vragen over het betaalgedrag en financiële gezondheid van de zakenrelatie. Hiermee zien bedrijven of het aangaan van een kredietrelatie wel verantwoord is."

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.