Nieuws
Ondernemer is weinig idealistisch in crisistijd
27 augustus 2012 - Ondernemers blijken zeer verschillende voorkeuren en waarden te hebben, maar er is wel een duidelijke gemene deler: veruit de meest genoemde waarden zijn ‘kwaliteit’, ‘professionaliteit’ en ‘waarde toevoegen’.
Dat blijkt uit een online meting vanZSgroep onder bijna 60 ondernemers uit diverse sectoren en van een verschillende omvang en achtergrond. Allemaal aspecten die nauw verbonden zijn met ondernemerschap. Als ondernemer creëert u namelijk waarde indien een ander bereid is voor uw aanbod – uw product of dienst – een tegenprestatie te leveren. Dat gebeurt op het moment dat u iets waardevols kunt leveren en daarvoor heb je een hoge mate van kwaliteit en professionaliteit nodig. Niet alleen in je producten, maar ook in je dienstverlening en service. Pas dan kunt u als ondernemer uw klanten of cliënten overtuigen van uw meerwaarde.Top vijf van waarden
In de top vijf van waarden bevinden zich naast de zojuist genoemde drie waarden nog ‘betrouwbaarheid’ en ‘doelmatigheid’. Alle vijf vallen ze in de categorie van ‘instrumentele’ waarden. Dit zijn waarden die gericht zijn op ‘handelen’, de dagelijkse praktijk, en minder op idealisme (ideële waarden). De nadruk op deze doe-waarden is volgens Dijkhuizen en Costerus (ZSgroep) zeer herkenbaar. Zij denken dat de uitkomsten sterk te maken hebben met de aard van het ondernemerschap. Door te doen, kunnen ondernemers tenslotte hun bedrijven runnen. Alleen op basis van ideële waarden een (winstgevende) onderneming drijven, is haast onmogelijk. Wat ondernemers écht de moeite waard vinden om na te streven nemen ze vooral mee richting het formuleren van een visie, de keuze van netwerkpartners en hun in privé leven.
Medewerkers
De nadruk op de meer instrumentele waarden geldt overigens ook voor medewerkers. Zij zijn vaak uitvoerenden en gericht op het opvolgen van taken. Toch zijn er opvallende verschillen in gekozen waarden tussen ondernemers en medewerkers. Medewerkers kennen hogere scores toe aan samenwerken, teamwork en hulpvaardigheid, de meer sociale waarden. Begrijpelijk, omdat ze moeten passen in een organisatie en daar zijn deze waarden van belang. De ondernemer heeft aan de andere kant voornamelijk persoonlijke waarden gescoord, zoals kwaliteit, professionaliteit, betrouwbaarheid en doelmatigheid (effectiviteit). Alleen waarde toevoegen zit aan de sociale zijde. Maar liefst 95 procent van de respondenten zijn meer ‘ik’ gericht.
Economische tijden
Het feit dat de ondernemers uit het onderzoek zo weinig ideële waarden belangrijk vinden is mogelijk ook te verklaren door de economische tijden. Er is nu eenmaal minder ruimte om u te laten leiden door alleen ideële waarden of puur de ontwikkeling van uzelf. U zult als ondernemer ‘aan de bak’ moeten.
De waarden geven aan wat wij als mens belangrijk vinden en zij zijn dan ook de basis van ons handelen. Een ondernemer neemt deze elementen mee in het bedrijf en de manier van zakendoen. Dat gebeurt op een natuurlijke wijze, daar hoeft de ondernemer niets voor te doen. De waarden zijn altijd bij hem of haar. Toch is het goed dat de ondernemer zich van zijn/haar waarden bewust is en ervoor te zorgen dat deze in overeenstemming zijn met de strategie. Als dit lukt, leidt het tot meer welbevinden en tevredenheid van de ondernemer. Daarnaast komt duidelijk uit onderzoek naar voren dat het delen van de waarden met medewerkers en relaties leidt tot meer motivatie en betere prestatie. Een ‘mismatch’ tussen de persoonlijke waarden en de strategie kan leiden tot conflicten en problemen hetgeen weer kan leiden tot verminderde (financiële) prestaties.
Klantrelatie
Uit een aanvullend onderzoek van Josette Dijkhuizen blijkt dat de waarden voor ondernemers voornamelijk tot uitdrukking komt in de relatie met klanten, de doelstellingen en in de missie en visie van de onderneming. Daarbij geeft maar liefst 50 procent van de respondenten aan dat zij door de persoonlijke waarden in het bedrijf te brengen, betekenis geeft aan het werk als ondernemer.
Overtuigend bewijs dat persoonlijke waarden en ondernemerschap nauw verbonden zijn en dat het goed is om hier als ondernemer regelmatig aandacht aan te besteden. Waarom zou u dat niet doen als u er ook nog eens gelukkiger van wordt? Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief