Nieuws
e-Commerce Amsterdam: druk op marktleiderschap Google in zicht?
18 september 2012 - Op donderdag 6 september werd in Felix Meritis te Amsterdam de eerste editie van e-Commerce Amsterdam gehouden. Het evenement trok bijna 300 e-Commerce professionals.
e-Commerce Amsterdam kwam tot stand toen vijf gerenommeerde ondernemers de handen ineen sloegen. Het idee achter e-Commerce Amsterdam is dat er te weinig evenementen zijn die draaien om het ontmoeten van professionals in het e-commerce vakgebied in een informele setting.Omzet is niet altijd gelijk aan succes
Er waren drie sprekers uitgenodigd die hun visie en ervaringen in het vakgebied met de aanwezigen deelden. De eerste spreker was Reinier de Jonge, CEO van Expert-shops.com. Reinier de Jonge begon met de vraag ‘Wanneer is een ondernemer succesvol?’ Zijn conclusie was dat succes niet altijd valt te meten aan de hand van de huidige omzet, maar dat de mate waarin mensen over u praten op de lange termijn belangrijker voor uw succes is. Aansluitend hierop bekritiseerde hij het effect van massa-marketing. Aan de hand van voorbeelden als Zappos.com liet hij vervolgens zien hoe belangrijk de mate waarin mensen over u praten is voor uw omzet op de lange termijn.
Marktpositie Google
De tweede spreker Ramon Eijkemans liet vervolgens zien hoe de zoekresultaten van Google veranderen, hoe SEA prominenter wordt en hoe de SEO-strategie van bedrijven hierop aangepast moet worden. Zijn voorspelling is dat Google hierdoor haar marktpositie op lange termijn kan verliezen doordat Google ook bedrijven voor organische search resultaten wil laten betalen waardoor druk op Google komt te staan. Op korte termijn zal het bedrijf daarom alles op alles zetten om ook haar betaalde zoekresultaten relevant te houden voor de gebruiker. De vraag is echter of gebruikers de zoekmachine blijven waarderen als de betaalde zoekresultaten nog belangrijker worden dan ze al zijn.
m-commerce wordt steeds belangrijker
De laaste spreker Dirk Jan Koekkoek stak de aanwezigen een hart onder de riem met de mededeling dat e-Commerce ook in de nabije toekomst een groeimarkt zal zijn. Daarbij stelde hij wel dat succesvolle ondernemingen zich richten op multichannel marketing, waarbij alle marketingkanalen op elkaar zijn afgestemd. Daaronder vallen ook offline kanalen. Ook stelde hij dat m-commerce in de toekomst belangrijker wordt en dat dit een kanaal is dat anders dan e-commerce benaderd moet worden. Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief