Nieuws
Crowdfunding steeds belangrijker voor creatieve sector
20 september 2012 - Door 200 miljoen aan bezuinigingen en een stagnerende markt is crowdfunding het afgelopen half jaar steeds belangrijker geworden voor de creatieve sector. In de eerste helft van dit jaar is al meer geld met crowdfunding opgehaald dan in heel 2011.
Dat stelt Jaap Burgstra, schrijver van het handboek over crowdfunding. Crowdfunding is een nieuwe manier om projecten te financieren via de menigte. Het speelt in op de behoefte van het publiek om financiële steun te bieden aan projecten waarin ze geloven. Mede door de terugval van andere financierings- en inkomstenbronnen is crowdfunding steeds belangrijker aan het worden.Opvallende cijfers
Volgens Burgstra is de creatieve sector opvallend succesvol als het gaat om crowdfunding: "In de eerste helft van 2012 is ruim drie miljoen euro opgehaald met crowdfunding, waarvan maar liefst 1,2 miljoen voor creatieve projecten."
Ook is de sector succesvoller in het realiseren van een crowdfunding project: "Ruim 57 procent van alle projecten is afkomstig uit de creatieve sector. Het gecrowdfunde bedrag lag de eerste helft van 2012 overigens rond de 15.000 euro per project."
Alternatieve inkomstenbron
De creatieve sector moet bezuinigen en heeft te maken met een stagnerende markt. Volgens Burgstra mag uit de cijfers over het eerste half jaar geconcludeerd worden dat de creatieve sector crowdfunding vaker moet gaan inzetten als inkomstenbron. Burgstra: "U moet zich als creatieve organisatie echt gaan afvragen waarom u nog niks met crowdfunding doet. Niet alleen als inkomstenbron, maar juist ook om weer aansluiting te krijgen met de markt. Doorsturen | 1 reactie | Nieuwsbrief