Nieuws
Berijders steeds vaker in de knel
28 september 2012 - Het Nationaal Zakenauto Onderzoek 2012 bevestigt dat de berijder van een auto van de zaak steeds verder in de knel komt tussen zware fiscale lasten en de verscherpte voorwaarden voor het gebruik van de zakelijke auto door de werkgever. VAVDZ waarschuwt werkgevers en overheid voor negatieve gevolgen.
Berijders zien zich geconfronteerd met eigen bijdrages, afkoopregelingen en eigen risico’s. Deze worden doorbelast via de werkgever voor het gebruik van de auto van de zaak. Daar bovenop komt de 25 procent bijtelling waarmee Nederland koploper is in Europa. Dit heeft effect op het gedrag van de berijder. Dit wordt bevestigd door het net uitgekomen onderzoek ‘NZO 2012’.Overheid
In meer dan 80 procent van de gevallen kiezen berijders tegenwoordig voor een auto in een lage bijtellingscategorie. Verder is er een steeds grotere groep, 24 procent, die geen privé kilometers rijdt met de auto van de zaak, waardoor er geen bijtelling betaald hoeft te worden. Het is bijvoorbeeld heel gebruikelijk om in een gezin van tweeverdieners met twee leaseauto’s er één niet privé te gebruiken. Deze twee mogelijkheden - een auto in een lage bijtellingscategorie of geen privé kilometers met de auto van de zaak - zijn echter van korte duur.
Vanaf 2013 is het vrijwel onmogelijk om de auto buiten de bijtelling te houden, omdat ook woon-werk kilometers als privé aangemerkt worden. Verder worden ook de normen voor de lage bijtelling, per 1 januari 2013, verder aangescherpt. VAVDZ waarschuwt de overheid voor inefficiency, kosten en fraude. Voorzitter Martin Huisman hierover: "U roept misbruik en het zoeken naar mazen in de wet op u af indien de regelgeving als te zwaar, te complex en onrechtvaardig ervaren wordt."
Werkgever
Vervolgens is dit jaar opnieuw in 30 procent van de gevallen de autoregeling aangescherpt. Bedrijven doen dit, zegt het onderzoek, voornamelijk om kosten te besparen. Vorig jaar lag dit percentage ook al op 40 procent. Slechts zes procent van de werkgevers geeft de medewerker de gelegenheid zelf keuzes te maken middels een persoonsgebonden mobiliteitsbudget. Slechts tien procent beloont de berijder voor goed rijgedrag, waarvan 75 procent die dit doet, aantoonbaar meet dat het effect heeft. Huisman hierover: "Werkgevers schieten door. Een te strikte autoregeling kost u meer dan het oplevert. De auto is voor u het weet het meest besproken onderwerp bij het koffieapparaat. Onbalans in een autoregeling is een grote bron van ergernis voor de berijder. Dit gaat ten koste van de efficiency en veroorzaakt een daling in de medewerkerstevredenheid." Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief