Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Bedrijven ontevreden over hun advocaat

2 oktober 2012 - De klantgerichtheid van grote Nederlandse advocatenkantoren is ver onder de maat. Dat concludeert het onderzoeksrapport van organisatieadviesbureau Ngenious.

De conclusie is even verontrustend als veelbelovend, meent Bartel Berkhout, de initiatiefnemer van het onderzoek. "In de media zien we genoeg voorbeelden van advocaten die hun interne huishouding niet op orde hebben. Ons onderzoek biedt aanknopingspunten voor advocaten die fundamenteel anders willen werken.
Bedrijven ontevreden 

Ontevreden over samenwerking
In opdracht van Ngenious benaderde onderzoeksbureau X&Y research 80 bedrijven met 80 tot 1.000 werknemers, waaronder Rabobank Transactions, Eneco, KLM, DHL, Randstad, Mattel, ProRail, Accenture, Woningnet, V&D, Graydon, Kempen, Deloitte, Menzis, Achmea/Interpolis en KPN Legal. Er vonden interviews plaats met DGA's, specialisten en bedrijfsjuristen. Zij laten bijna allemaal meer dan tien keer per jaar een dossier openen bij een groot advocatenkantoor. Wat blijkt? Bijna de helft van de ondervraagden is ontevreden over de samenwerking met zijn advocaat. 

Paradoxale conclusie

Het onderzoek levert een paradoxaal beeld op. Enerzijds geven de meeste bedrijven aan dat ze tevreden zijn over de inhoud van de huidige juridische dienstverlening. 80 procent van de ondervraagden zou zijn advocaat zelfs aanraden aan anderen. Anderzijds blijkt dat bijna de helft van de ondervraagden ontevreden is over het totale proces: van eerste klantcontact tot facturatie. Vooral op het gebied van communicatie bestaat ongenoegen. Klanten wensen meer inzicht in de volgen stappen, duidelijkheid over de prijs en een advocaat die zijn afspraken nakomt, meedenkt en ontzorgt.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.