Nieuws
Bedrijven twijfelen over nut branchevereniging
3 oktober 2012 - Brancheorganisaties slagen er onvoldoende in om hun toegevoegde waarde duidelijk te maken. Tienduizenden leden geven hun eigen branchevereniging een onvoldoende. Gemiddeld genomen krijgt de branchevereniging een 6,5.
Het minst tevreden zijn de bedrijven in de detailhandel (gemiddeld 5,9). Verenigingen die hun leden aantoonbaar waar voor hun geld bieden, maken de hoge verwachtingen wél waar. Dat is de uitkomst van het onderzoek dat risicoadviseur en verzekeringsmakelaar Aon Nederland liet uitvoeren door TNS NIPO onder 2.200 bedrijven.Afweging tussen kosten en baten
Scherper dan ooit maken organisaties bij investeringen de afweging tussen kosten en opbrengsten. Dit geldt ook voor het lidmaatschap van een branchevereniging, dat voor grotere bedrijven kan oplopen tot vele duizenden euro’s. Een op de vijf leden geeft hun branchevereniging een vijf of lager. Zij vinden dat de prijs niet in verhouding staat tot wat het hen oplevert (53 procent).
Lidmaatschap
Twee op de vijf bedrijven is aangesloten bij een of meerdere koepels of brancheorganisaties. Deze leden vinden belangenbehartiging, informatievoorziening, dienstverlening en ledenvoordelen de belangrijkste pluspunten van een lidmaatschap. Ongeveer 60 procent is geen lid van een branchevereniging, waarbij de kosten voor het lidmaatschap in relatie tot de meerwaarde een belangrijk argument is.
Inkoopvoordelen
Circa 43 procent van de leden vindt het belangrijk dat de branchevereniging zich inzet voor het realiseren van inkoopkorting bij leveranciers en dienstverleners. In ruim de helft van de gevallen (52 procent) geven leden aan dat hun brancheverenigingen dit niet doet of zij zijn daarvan niet op de hoogte. Chris Laarman, commercieel directeur Aon Verzekeringen: "Door meer financiële voordelen te bieden kunnen brancheverenigingen hun meerwaarde hard maken. Het biedt hen de mogelijkheid aan leden eenvoudigweg voor te rekenen dat investeren in een lidmaatschap zichzelf terugverdient." Hij benadrukt dat dit ook aandacht vraagt voor communicatie om het aanbod van concrete diensten actiever uit te dragen. Een derde van de leden maakt gebruik van de inkoopvoordelen die de branchevereniging biedt. Zij doen dit vaak omdat dit goedkoper is (29 procent), gemakkelijk (26 procent) en omdat men zo de contributie terugverdient (23 procent).
Waardering voor branchevereniging
Hoewel veel leden kritisch zijn over de branchevereniging, is er ook waardering. Die waardering spitst zich toe op financieel voordeel voor de leden, namelijk over de uitkomst van de cao-onderhandelingen. Vrijwel alle aangesloten werkgevers die onder een cao vallen zijn te spreken over de uitkomsten van de onderhandelingen. Slechts 2 procent van de leden is hierover ontevreden. Ook over de belangenbehartiging door de branchevereniging in Den Haag en Brussel zijn leden positief. Twee derde van de leden is hierover (zeer) tevreden. Verder zijn de trainingen en opleidingen van brancheverenigingen populair. Zo’n 44 procent van de leden maakt hiervan gebruik. Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief