Nieuws
'One size fits all' verleden tijd in arbeidsrelaties
16 oktober 2012 - De mindset van professionals is een belangrijke motor van hun arbeidskracht. Professionals navigeren op de arbeidsmarkt vanuit hun eigen denkkader in hun zoektocht naar werk. Gewenste arbeidscontracten zijn op hún maat gemaakt.
Dat constateert Rosalie van Stormbroek in haar promotieonderzoek aan de Nyenrode Business Universiteit. Voor one size fits all is onder professionals steeds minder ruimte. One size fits one is de nieuwe norm in professionele arbeidsrelaties. Het proefschrift van Van Stormbroek is daarmee een pleidooi voor gedifferentieerd personeelsbeleid op weg naar de iDeal.Vier thema's
Van Stormbroek onderzocht het psychologisch contract van professionals vanuit werknemers- én werkgeversperspectief. In haar studie kwamen vier belangrijke onderwerpen aan de orde:
1. Sociale netwerken van professionals en de invloed daarvan op identificatie met het werk, prestaties en tevredenheid.
2. De kwaliteit van arbeid (‘quality of work life’) van professionals.
3. Werkwaarden van professionals en verschillen in werkwaarden op basis van leeftijd, geslacht en type dienstverband.
4. Het werkgeversperspectief op het managen van professionals.
Sociale relaties
Bestaand onderzoek toont aan dat sociale relaties de invulling van het psychologisch contract beïnvloeden. Daarom onderzocht Van Stormbroek hoe deze sociale relaties van professionals gekenmerkt worden. De resultaten tonen aan dat sociale netwerken van professionals - en dan met name de adviesnetwerken - voornamelijk bestaan uit contacten binnen de eigen werkkring. De toegevoegde waarde van uitgebreide en brede netwerken blijkt niet significant te zijn. Professionals met een divers en uitgebreid netwerk presteren niet beter dan professionals waarvan het netwerk ‘slechts’ bestaat uit collega’s van de eigen organisatie.
Inzicht in werkwaarden
Inzicht in werkwaarden is voor werkgevers essentieel bij het aantrekken en behouden van professionals. Werkwaarden geven zicht op de motor van arbeidskracht en dragen bij aan de productiviteit en kwaliteit van arbeid. Een gewenste werkomgeving zou in de ogen van professionals in de volgende behoeftes moeten voorzien: een managementsysteem op basis van gelijkheid en mogelijkheden tot zelfsturing en groei. Verder zal de werkomgeving gekenmerkt moeten worden door een positieve werksfeer, open communicatie, transparantie en eerlijkheid.
Van Stormbroek onderzocht ook in welke mate professionals dezelfde werkwaarden delen. Het blijkt dat professionals dezelfde aspecten nastreven ongeacht leeftijd, geslacht en dienstverband. Echter, ondanks de vele overeenkomsten, zijn er verschillen tussen de onderzochte groepen. Op basis van haar onderzoek adviseert ze organisaties daarom om langs die assen een gedifferentieerd HR-beleid toe te passen.
Managen van professionals
Tot slot, keek Van Stormbroek ook naar het werkgeversperspectief op het managen van professionals. Human Resource Management (HRM) is vergeleken met twee alternatieve benaderingen: de transactiegerichte benadering van mensen (TM) en de professionals gerichte benadering van mensen (PM). Deze laatste benadering lijkt het meest bruikbaar bij het managen van professionals.
De titel van het proefschrift van Rosalie van Stormbroek is: ‘Getting into the mindset of professionals. Psychological contracts of professionals in modern organizations’. Zij promoveerde op 12 oktober 2012. Doorsturen | 1 reactie | Nieuwsbrief