Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Transport en logistiek gaan weer zwaar jaar tegemoet

8 november 2012 - De sector Transport en Logistiek bevindt zich nog steeds in zwaar weer. Hoewel de volumes in 2013 naar verwachting licht aantrekken, staan marges onverminderd onder druk. Als transportbedrijven het willen overleven, is investeren in klantrelaties een voorwaarde.

Dit constateert ABN AMRO in de Transportmonitor, waarin zij de marktontwikkelingen in de tweede helft van 2012 tegen het licht houdt. 

Omzetgroei blijft achter door dalende tarieven

De Nederlandse economie drijft op de exportgroei als resultaat van de aantrekkende wereldhandel. Deze groei biedt in 2013 vooralsnog voldoende tegenwicht aan een verdere krimp van binnenlandse bestedingen. De omzetgroei in de transportsector staat ook volgend jaar echter op een laag pitje. Bovendien staan de winstmarges door hogere brandstofprijzen, dalende tarieven en overcapaciteit sterk onder druk. 

Aantal faillissementen stijgt

Door de enorme verliezen in 2009 is de buffer van transportbedrijven grotendeels weggevallen en is hun financiële weerbaarheid laag. Voor 2012 verwacht ABN AMRO dat de faillissementsgraad, ondanks een licht hogere omzet, hoger zal uitkomen dan in 2011. De zwaarste klappen vallen in het wegvervoer en in de binnenvaart. 

Splitsing in deelmarkten

Er is sprake van een tweedeling tussen de door export gedreven deelmarkten die relatief goed presteren en sectoren die afhankelijk zijn van binnenlandse bestedingen. Aan de ene kant zullen de goederenstromen die zijn gerelateerd aan bijvoorbeeld retail of bouw in volumes krimpen. Goederenstromen die meer export gedreven zijn, laten een groei zien. Deze groei is echter onvoldoende om de overcapaciteit in sommige sectoren weg te nemen. Zo vertonen volumes in de binnenvaart in 2013 weliswaar een lichte groei, maar blijven de tarieven door overcapaciteit op een laag niveau.

Investeren in klantrelaties
"De transportsector heeft door lage volumes, een heftige concurrentie en tegenvallende resultaten inmiddels te maken met een nieuwe werkelijkheid. Ondernemers moeten zichzelf afvragen welke toegevoegde waarde zij opdrachtgevers kunnen bieden. Is logistiek een kostenpost of creëert het juist waarde in de bevoorradingsketen?’, aldus Bart Banning, Sector Banker Transport van ABN AMRO. "Transportbedrijven die hun marktpositie willen versterken, moeten niet enkel op eigen kracht opereren, maar juist nu samen optrekken met klanten om ervoor te zorgen dat hun marges op niveau blijven."

Doorsturen  |  1 reactie  |  Nieuwsbrief

Reacties

suzy willemsen

8-11-2012 20:20  |  

Transportbedrijven moeten voor de verandering eens door de overheid en ondersteund worden in plaats van uitgebuit. Ze hebben te maken met een woud aan regels en voorschriften die door jezelf in het buitenland te vestigen met gemak vermeden kunnen worden. Goed voor de winst van het transportbedrijf, slecht voor de Nederlandse economie.
Leuk abstract geblaat van een ABN-AMRO-bobo, maar de realiteit gaat niet over de relaties, maar de cijfers.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.