Nieuws
Betalingsmoraal op dieptepunt
13 november 2012 - Het betaalgedrag van Nederlandse bedrijven wordt alsmaar slechter. Bijna de helft van de credit managers (45 procent) ziet het aantal dagen dat een factuur gemiddeld open staat, nog altijd toenemen. Bovendien denkt driekwart (75 procent) dat het de komende tijd alleen nog maar slechter wordt.
Vorig jaar was dat nog maar een kwart (25 procent). Ook denkt 87 procent dat de betaalcapaciteit van debiteuren steeds verder onder druk komt te staan. Slechts vijftien procent ziet het betaalgedrag verbeteren. Dat is het laagste aandeel ooit gemeten in de Creditmanagement Trendmeter, een onderzoek dat sinds 2005 plaatsvindt. Dit onafhankelijke onderzoek van het VCMB (Verbond van Credit Management Bedrijven) wordt jaarlijks uitgevoerd onder een representatieve groep van 110 credit managers van Nederlandse bedrijven.Kaspositie
Doordat ook banken terughoudend zijn met het verstrekken van krediet, nemen veel bedrijven maatregelen om hun kaspositie op orde te houden. Zo stellen ze kortere betalingstermijnen in: van gemiddeld 31 dagen vorig jaar naar 27 dagen dit jaar. Ook worden incassobureaus eerder en vaker ingeschakeld: negentien procent doet dat binnen een maand na vervaldatum, ten opzichte van elf procent vorig jaar. De helft van de bedrijven geeft facturen sneller uit handen.
Opvallend is dat er ook naar meer creatieve oplossingen wordt gezocht, zoals ruilhandel. Bijna een op de tien bedrijven (negen procent) is er het afgelopen jaar mee in aanraking gekomen, zeven procent heeft er ook daadwerkelijk gebruik van gemaakt.
Korter op de bal
Bij acht op de tien organisaties (80 procent) is credit management het afgelopen jaar belangrijker geworden. Bijna de helft (44 procent) van de organisaties is er ook meer in gaan investeren. Dat de aandacht voor credit management toeneemt, is niet verwonderlijk. Slechts vijftien procent ziet rekeningen sneller betaald worden. De betalingsmoraal van Nederlandse bedrijven beoordelen credit managers als redelijk (49 procent) tot matig (32 procent), eveneens een verslechtering.
Toch blijven de inspanningen op het gebied van credit management niet zonder resultaat. De helft van de bedrijven (51 procent) ontvangt meer dan driekwart van de betalingen binnen de afgesproken termijn. Vorig jaar was dat nog 44 procent. Rekeningen worden dus later betaald, maar het aantal bedrijven dat daarbij nog wel binnen de afgesproken betalingstermijn blijft, is toegenomen. Dit ondanks de verkorte betalingstermijnen. Het aandeel van de omzet dat bedrijven misliepen door oninbare vorderingen is bovendien laag. Driekwart (74 procent) heeft minder dan een procent van de omzet van 2011 af moeten schrijven. Slechts twee procent heeft meer dan drie procent moeten afschrijven.
Economische impuls
VCMB stelt dat de alsmaar slechtere betalingsmoraal voor de economie verregaande gevolgen heeft. "Achterstallige betalingen leiden tot een slechtere liquiditeitspositie en dat werkt door in de hele keten," zegt Mannes Westhuis, voorzitter van het VCMB. "De crisis lijkt organisaties bewust te maken van het belang van credit management. Er is ook veel winst te behalen. Het zou de economie een enorme impuls geven als iedereen op tijd zou betalen." Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief