Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Nederlandse bedrijven blijven groeien in Polen

19 november 2012 - Er zijn bijna 1.400 Nederlandse ondernemingen die al één of meer vestigingen in Polen hebben. De interesse van het Nederlandse bedrijfsleven om actief te worden in Polen neemt nog steeds toe.

Dit stelt Ben van de Vrie van ING, die tevens bestuurslid is van het Nederlands-Pools Centrum voor Handelsbevordering (NPCH). Nederlandse bedrijven die daar actief zijn laten over het algemeen goede prestaties zien. Uit een onderzoek onder Nederlandse bedrijven die actief zijn in Polen blijkt tevens dat ze daar nog veel groeikansen zien. Het onderzoek is uitgevoerd door analisten van ING, Rabobank en Randstad, op initiatief van het bestuur van de NPCH. 

Omzetgroei
Van de ondervraagde bedrijven was 58 procent de afgelopen twaalf maanden winstgevend of zelfs zeer winstgevend (28 procent draaide break even), en 71 procentverwacht de komende twee jaar opnieuw winstgevend te zijn. Bovendien rekent 80 procent op omzetgroei in die periode, en gaat ruim de helft ervan uit dat het aantal werknemers in Polen toeneemt. Ter vergelijking, uit een onderzoek van ING onder ondernemers in Nederland (het ING Ondernemersbericht van oktober) blijkt dat 42 procent van de bedrijven in ons land verwacht dat de omzet in de komende twee jaar zal groeien en slechts veertien procent verwacht dat het aantal werknemers zal toenemen in deze periode. 

Uitbreidingsplannen
"De onderzoeksresultaten onderstrepen wat we zelf al hebben ervaren bij de ondernemingen die we in Polen als klant hebben: Nederlandse bedrijven hebben duidelijk Centraal- en Oost-Europa en daarbij Polen in het bijzonder in het vizier voor hun uitbreidingsplannen," zegt Ben van de Vrie, Hoofd Marketing Zakelijke klanten van ING, tevens bestuurslid van het Nederlands-Pools Centrum voor Handelsbevordering. "De partijen die er al wat langer zitten laten al prima resultaten zien, maar opvallend is dat 25 procent van de ondervraagden de afgelopen drie tot vijf jaar begonnen is in Polen. Dit is gezien de crisis in Europa zeer opmerkelijk. De verklaring ligt waarschijnlijk in de omstandigheid dat de Poolse economie in die periode is blijven groeien." 

Langetermijnvisie
Dat het Nederlandse bedrijfsleven zich met een langetermijnvisie op Polen richt, blijkt onder meer uit het feit dat maar liefst 70 procent van de Poolse bedrijfsonderdelen volledig eigendom zijn van de Nederlandse eigenaar. Slechts vijf procent is er actief met een joint venture. 

Positieve ervaringen
Niet alleen de verwachtingen van bedrijven uit ons land zijn positief, maar ook de ervaringen in Polen: de meerderheid van de ondervraagde bedrijven zou andere bedrijven die beginnen met internationaal te ondernemen aanbevelen om hiermee in Polen te starten. De beste kansen ziet Van de Vrie in de voedingsmiddelen, drukwerk, papier, huishoudelijke artikelen en meubelen, elektronische componenten, maar ook in motoren, agrarische machines, computers en medische apparatuur, transportmiddelen en financiële dienstverlening. 

Aanpassen
"Nederlandse ondernemers die de Poolse markt betreden doen er verstandig aan om Pools te leren, en om lokale mensen in dienst te nemen," aldus Van de Vrie. "Het is belangrijk om Nederlands te blijven denken, maar het is wel nodig om je aan te passen aan de Poolse cultuur." Dit wordt bevestigd door de resultaten van het onderzoek. Belangrijke hindernissen die Nederlandse bedrijven in Polen ervaren zijn de fluctuerende wisselkoers, de stevige concurrentie en de drempels in regelgeving, zoals trage besluitvorming, lastige aanbestedingsregels en onduidelijke of veranderende fiscale regelgeving.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.