Nieuws
Voicemails inspreken, zo doet u dat!
27 november 2012 - Een voicemail wilt u eigenlijk niet tegenkomen en helemaal niet als u iets wilt verkopen. U wilt direct contact met de klant. Maar als u steeds bij een voicemail uitkomt, kunt u die maar het best zo goed mogelijk in te spreken. Chris Loos, partner en verkooptrainer bij Excellent Verkooptraining, vertelt.
Iedere boodschap, dus ook een voicemail boodschap, bestaat uit drie fasen: opening, kern en slot.De opening
Na de begroeting stelt u zichzelf en uw bedrijf voor. ‘Dag meneer/mevrou ...., u spreekt met ... van ... , goedemorgen ...’
Refereer aan onderzoek
• Toen ik de strategie van uw bedrijf vergeleek met de concurrentie viel mij op dat ...
• Terwijl ik uw brochures en website bekeek, werd het mij duidelijk dat ... een speerpunt is voor u de komende zes maanden.
Bij acquisitie is een goede voorbereiding van cruciaal belang. Trap echter niet in de val van over-voorbereiding. De voorbereiding op een gesprek hoeft niet meer dan een paar minuten te duren.
De kern
De kern van de boodschap moet kort en krachtig zijn. ‘Wat voor elkaar betekenen, met elkaar praten’ zijn clichés. Het moet voor de klant interessant zijn om u terug te bellen. Noem daarom voordelen voor de klant.
• Bij een soortgelijk bedrijf als het uwe, hebben we ... opgelost door ... waardoor ze 250 euro per dag uitsparen aan kosten.
• We hebben een actie waarin we onze klanten laten profiteren van online administratie en facturatie. Voor u is het eenvoudig in gebruik en omdat alle systemen effectief aansluiten, profiteert u ook van ons lage tarief.
• Wij helpen bij een voor verkopers erg lastig onderwerp, namelijk koude acquisitie. We hebben een concept ontwikkeld om met succes afspraken maken.
Het slot
Vraag de klant in actie te komen. Let op uw intonatie; deze is enthousiast, zeker en vastberaden. Garandeer de waarde van een afspraak.
• Graag spreek ik met u af om te bespreken hoe deze besparingen binnen uw hele bedrijf gerealiseerd kunnen worden. Belt u me dan terug op ... dan kunnen we de afspraak concreet maken.
• Heeft u interesse in een korte demonstratie van het boekhoudpakket en wilt u onze gunstige voorwaarden vergelijken met uw huidige accountant, dan kunt u mij bereiken op nummer ...
Wacht na ‘nummer’ even en noem dan langzaam uw telefoonnummer. De klant moet namelijk de kans krijgen het nummer te noteren. Herhaal het eventueel.
Samengevat
Ga er altijd van uit dat u een voicemail moet inspreken, maar bel ook altijd terug. Belangrijk is dat de kern van uw boodschap de behoefte van uw klant zal prikkelen. Dan pas maakt uw oplossing iets los waardoor een opening ontstaat. Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief