Nieuws
'Showrooming' met smartphones verandert winkelgedrag
29 november 2012 - Nieuw onderzoek van Aprimo toont aan dat een vijfde van de consumenten tegenwoordig doet aan ‘showrooming’; het bekijken van producten in winkels om vervolgens via een mobiel apparaat de beste prijs online te zoeken.
Van de consumenten die dit doen, zegt 33 procent dat zij online informatie hebben gebruikt om elders te kopen. Deze trend zal waarschijnlijk voortgezet worden, aangezien 96 procent van de showroomers aangeeft van plan te zijn hun smartphone meer te zullen gebruiken om prijzen te vergelijken.Feestdagen
"Het onderzoek heeft bevestigd wat in de retailindustrie al werd verwacht: showrooming zal niet meer verdwijnen," zegt Sucharita Mulpuru, vice president & principal analyst van Forrester Research, Inc. in haar blog van 14 november. Met de feestdagen in het vooruitzicht moeten winkels zich realiseren dat er wordt ‘geshowroomd’. In de blog wordt vermeld dat "…retailers manieren moeten verzinnen om te voorkomen dat de verkoop (op deze manier) daalt, via strategieën als price-matching, gepersonaliseerde in-store service en loyaliteitprogramma’s."
Klantgericht
Aprimo’s analyse is dat retailers met een fysieke winkel meer klantgericht en minder product- en prijsgericht moeten worden om de verkopen en prijsniveaus te kunnen handhaven. Zij moeten technologie inzetten waardoor klanten aangetrokken worden om via een gepersonaliseerde in-store ervaring een klantgerichte keuze te kunnen maken.
Andere bevindingen
Uit Aprimo’s onderzoek bleek ook:
• De showrooming trend is nog nieuw en kan een snelle vlucht nemen. Een derde van de mensen die hun smartphone nog niet voor onderzoek gebruikt heeft, heeft dit nog niet gedaan omdat zij hier nog niet aan gedacht hebben.
• Showrooming gebeurt niet alleen bij grote aanschaffen; consumentenelectronica staat op nummer een voor prijschecks (39 procent), boodschappen op nummer twee (37 procent) en kleding/schoeisel staat met 33 procent op nummer drie.
• Showrooming is lonend voor retailers met lagere prijzen – meer dan de helft van de consumenten geeft aan via internet lagere prijzen te zien dan in de winkels. Slechts acht procent zag hogere prijzen.
Smartphone verandert alles
"Retailers hechten belang aan onderzoeksgegevens als deze, omdat het ze helpt hun concurrentiestrategie bij te stellen. Dit is nodig omdat door smartphones alles verandert," zegt Marc Schroeder, vice president industry solutions bij Aprimo, en medeverantwoordelijk voor de opzet van het onderzoek. "De uitdaging is technologie en gezond verstand in te zetten om tot een klantgerichte value propositie te komen, via betere service, slimmere timing en meer relevante aanbiedingen. Retailers hebben nieuwe manieren nodig om merkloyaliteit te bereiken; fysieke retailers zullen uiteindelijk niet overeind blijven door zich alleen op prijs matching te richten." Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief