Nieuws
Bedrijfskleding zomaar uitdelen? Duur, inefficiënt én gevaarlijk!
5 december 2012 - Het zoekraken van bedrijfskleding heeft een prijskaartje. Maar dat is niet alles. Verlies van werktijd, onveilige situaties en oneigenlijk gebruik liggen op de loer. Dat stellen Eva Hermans en Niek Hengeveld, Product Specialist en Marketing Manager bij Berendsen.
Natuurlijk, bedrijfskleding is om in te werken. Dat weten we allemaal. Maar de praktijk is vaak anders. Wie kent niet een situatie waarin bedrijfskleding privé wordt gebruikt? Poloshirts met merklogo die meegaan op vakantie, een werkbroek voor het klussen thuis of een overall voor het sleutelen aan de auto. Is dat wel wenselijk? Er zijn zelfs gevallen bekend waarbij medewerkers bedrijfskleding te koop hebben gezet op Marktplaats.Weinig controle
In veel bedrijven is de controle op bedrijfskleding mondjesmaat aanwezig. Medewerkers kunnen bedrijfskleding vaak gewoon pakken en bijbestellen. Dat is bijna vrágen om problemen. Het zorgt ervoor dat bedrijfskleding van de werkvloer verdwijnt. Dat brengt vanzelfsprekend hoge kosten met zich mee. Maar er is meer aan de hand.
Tijd verliezen
Onvoldoende controle op bedrijfskleding veroorzaakt tijdverlies voor eigen medewerkers. Vaak ontbreekt een uitgiftesysteem met registratiemogelijkheden. Dan kan kleding makkelijk kwijtraken. Het resultaat: medewerkers verliezen veel tijd aan kleding zoeken óf trekken verkeerde kleding aan die niet goed past. Dit heeft een negatieve invloed op het werkplezier en de productiviteit. Dat is natuurlijk voor niemand prettig.
Veilig werken
Als er geen controle is over bedrijfskleding brengt dit ook vaak de veiligheid in het geding. Medewerkers die hun eigen kleding niet kunnen vinden, trekken wellicht een willekeurig kledingstuk aan. Als deze niet aan veiligheidsnormen voldoet, kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan. Nog erger wordt het als bedrijfskleding in handen valt van kwaadwillenden. Onbevoegden, die zich zomaar kunnen voordoen als medewerkers van uw bedrijf.
Waar blijft mijn bedrijfskleding?
Wéét waar uw bedrijfskleding is. Pas dan kunt u ervoor zorgen dat alle kleding binnen de poorten blijft en er geen oneigenlijk gebruik van wordt gemaakt. Met een overzichtelijk systeem houdt u controle over reiniging, onderhoud en daarmee de kwaliteit van de kleding. Zo kunnen medewerkers gerust zijn dat ze altijd hun persoonlijke kledingstukken dragen. Hygiënisch én veilig.
Tracking chip
Maar hóe kunt u dan weten waar uw bedrijfskleding is? Dat is heel eenvoudig. Kies een aanbieder die de kleding standaard aanbiedt met een ‘tracking chip’. Elk kledingstuk wordt dan op drager geregistreerd. Vervolgens kan via een online systeem de bedrijfskleding worden gevolgd. Hoeveel kleding is er in omloop? Hoe vaak wordt er van kleding gewisseld en wat is er exact op voorraad? U blijft continu op de hoogte. Met deze managementinformatie kunt u optimaal sturen op proces en kosten.
Onbeperkt beschikbaar
Een goedlopend kledingproces leidt tot besparingen. Dat ondervond een productiebedrijf in Noord-Brabant. Bedrijfskleding werd onbeperkt verstrekt, er kon te pas en te onpas worden bijbesteld. Er raakte veel kledingstukken zoek. Personeel werkte ermee in de tuin, gaven kledingstukken cadeau aan vrienden en fietsten ermee naar het werk… Daarvoor had het bedrijf de kleding toch niet aangeschaft?
Passende voorraad
Toen het bedrijf besloot dat het zo niet verder kon, werd het proces van bedrijfskleding uitbesteed. Een gespecialiseerd bedrijf nam alle zorgen rondom bedrijfskleding uit handen: voorraadbeheer, reiniging, onderhoud. Ook werd een passend uitgiftesysteem ingevoerd.
Volledige controle
Geleidelijk kwam er weer controle over de bedrijfskleding. Zo werden er voorheen jaarlijks zo’n 9.000 kledingstukken bijbesteld. Dit aantal is teruggebracht tot 6.000. Een enorme besparing waardoor de totale kosten substantieel werden verlaagd. Door een flexibel uitgiftesysteem is schone, representatieve en kwalitatief hoogwaardige kleding nu altijd voorhanden. En met de tracking chip houdt het bedrijf grip op de kledingvoorraad en wordt oneigenlijk gebruik voorkomen.
Kosten besparen
Een voordeel van uitbesteden is dat de kleding niet hoeft te worden aangeschaft. Werkkapitaal blijft vrij. Meestal wordt een periodiek bedrag per medewerker gehanteerd. Hoewel dit doorgaans te boek staat als duur, blijken de totale kosten vaak mee te vallen. Als u alle kosten én risicofactoren van zoekgeraakte bedrijfskleding doorrekent, dan kan uitbesteden juist een voordelig alternatief zijn. Het is bovendien veel gemakkelijker en efficiënter. Er wordt intern geen tijd meer besteed aan het zoeken, reinigen, sorteren en uitgeven van kleding. Alles wordt professioneel georganiseerd en geregeld.
Maar bovenal wordt de bedrijfskleding dan weer gebruikt waarvoor het bedoeld is: om professioneel in te werken. Doorsturen | 7 | Nieuwsbrief