Nieuws
MKB maakt nog niet optimaal gebruik van social media
21 december 2012 - Het inzetten van social media door midden- en kleinbedrijf kan veel professioneler. Zo blijkt uit onderzoek van Fingerspitz in de afgelopen twee maanden naar het gebruik van social media binnen het MKB. Aan de enquête hebben 405 bedrijven deelgenomen.
Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat veel MKB’ers gestart zijn met sociale media. Dit betekent echter niet dat het midden- en kleinbedrijf erg actief is. Zo wordt er in de meeste gevallen slechts een tot 30 minuten per week besteed aan social media. De interesse om het MKB via social media te volgen is, wellicht vanwege de beperkte content plaatsing, nihil. De meeste bedrijven hebben slechts nul tot 25 volgers of likes.Waarom starten?
De belangrijkste redenen om te starten met social media zijn volgens met MKB het opbouwen van naamsbekendheid en ‘in contact komen met de doelgroep’. Het is opmerkelijk dat 43,3 procent van de respondenten meer omzet ‘belangrijk’ of zelfs ’heel belangrijk’ vindt. Ook het promoten van producten of diensten en het verzamelen van meer likes en volgers behoren tot de belangrijkste doelen.
Verbeterpunten
Ondanks de grote aanwezigheid van het MKB zijn er veel verbeterslagen te behalen. Niet alleen de beperkte tijdsinvestering valt tegen. 24,7 procent van de bedrijven zegt geen gebruik te maken van social media buttons. Met name de business-to-consumer bedrijven lopen met 41,9 procent achter. Verder blijkt uit cijfers dat het merendeel een tot drie keer per week een bericht plaatst op de social media. Er zijn dan ook genoeg bedrijven die wel een profiel hebben, maar vrijwel nooit iets plaatsen. Doorsturen | 1 reactie | Nieuwsbrief