Nieuws
MKB stapt over naar autolease
8 januari 2013 - Kleine en middelgrote bedrijven kiezen er vaker voor om de auto van de zaak te leasen.Bij aanhoudende economische onzekerheid willen bedrijven hun financiële middelen vrijhouden voor kernactiviteiten en deze niet vastleggen in zaken als auto's, zo blijkt uit de jaaranalyse van LeasePlan Nederland.
De keuze van het type auto wordt onverminderd sterk bepaald door de fiscale bijtelling waardoor de populariteit van modellen met een lage CO2-uitstoot verder groeit.Het feit dat Ford in het vierde kwartaal Renault verdringt als meest bestelde auto met geel kenteken, onderstreept de voorkeur voor groene auto's. De Ford Focus TDCI Econetic, volgens Ford de zuinigste niet-hybride gezinsauto op de markt, is bij LeasePlan het meest gevraagde type. Renault zakt met zijn Mégane Estate Energy naar de tweede plaats, waarschijnlijk omdat dit model dit jaar niet meer in de 14%-bijtellingscategorie zou vallen. Renault heeft overigens laten weten dat het inmiddels aanpassingen heeft gedaan waardoor het lage bijtellingspercentage blijft gelden.
Groene diesels
Nummer drie op de lijst van meest bestelde auto's met geel kenteken blijft Volkswagen, met name dankzij de Polo 1.2 TDI Blue Motion. Het concern heeft aangekondigd dat het in de tweede helft van 2013 ook een Golf en Jetta op de markt brengt die net als de Polo onder het lage bijtellingspercentage valt. Acht auto's in de top tien van meest bestelde types zijn een 14%-uitvoering, de overige twee vallen in het 20%-tarief.
Uit de analyse blijkt verder dat diesels nog steeds terrein winnen, ten koste van de benzinemotor. Minder dan één op de drie bestelde auto's rijdt op benzine, terwijl bijna 60 procent een dieselmotor heeft. In de top tien meest populaire types staan acht diesels. Het aandeel hybrides is dit jaar gestegen tot 7,3 procent en dat van elektrische auto's komt op twee procent. Met name het MKB heeft oog voor hybride motoren: de Opel Ampera en de Toyota Prius staan in dit segment op plaats zes en zeven onder de meest bestelde auto's.
Minder uitstoot
De leasevloot stoot steeds minder CO2 uit. De in 2012 bestelde dieselauto's komen op een gemiddelde van 108 gram per gereden kilometer, tegen 114 gram in het voorgaande jaar. Voor benzineauto's is dat 123 gram CO2 per kilometer versus 132 gram in 2011.
De verbetering van de milieuprestaties hangt samen met de keuze voor een lage bijtelling. Het aandeel van auto's in het hoogste (25%) bijtellingstarief is teruggelopen van bijna een derde tot minder dan een kwart. Terwijl het gemiddelde bijtellingspercentage daalt, stijgt de gemiddelde fiscale waarde van bestelde auto's. Een gemiddelde 14%-uitvoering kost 23.000 euro en dat is elf procent meer dan in 2011. De gemiddelde 25%-uitvoering heeft een vergelijkbare kostenspurt gemaakt.
CO2-metingen op basis van werkelijk brandstofverbruik
De switch van eigendom naar lease compenseert gedeeltelijk de conjuncturele krimp van de leasemarkt, zegt Erik Staat, woordvoerder van LeasePlan Nederland. "Hoewel de leasemarkt over 2012 per saldo een kleine daling zal laten zien, kijken wij met een groeiende vloot tevreden terug op het afgelopen jaar. Ook de verdere vergroening van het gehele wagenpark stemt ons positief. De run op auto's in lage bijtellingscategorieën zorgt voor een duidelijke vermindering van de CO2-uitstoot. Echter, de toenemende verschillen tussen metingen op basis van de fabrieksnormen en het werkelijke brandstofverbruik baren ons wel zorgen. Om onverwachte kosten te voorkomen ontstaat de vraag naar een normering die gebaseerd is op het daadwerkelijke verbruik van de auto. Naar verwachting zal dit onderwerp de gemoederen in 2013 bezig houden." Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief