Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Buitenlandse markt levert bedrijven meer op in economisch zware tijden

15 januari 2013 - Bedrijven die exporteren maken meer kans op omzet en winst dan bedrijven die in Nederland blijven opereren. Die kans is anderhalf keer zo groot, blijkt uit cijfers van Regus. Wereldwijd onderzoek van Regus laat echter zien dat Nederlandse bedrijven veel obstakels zien om de sprong over de grens te maken.

 Ruim 30 procent van de Nederlandse exporterende bedrijven meldt in de afgelopen twaalf maanden een winstgroei, tegenover 21 procent van de nationaal opererende bedrijven. De kopzorgen die andere bedrijven ervan weerhouden ook internationaal te gaan hebben vooral te maken met tijd en de toenemende papierwinkel. De benodigde tijd om operationeel te worden, ingewikkelde belastingsystemen, kosten voor vastgoed en het bijbehorende papierwerk, politieke instabiliteit en natuurrampen als overstromingen of aardbevingen zijn allemaal barrières waardoor bedrijven de lucratieve stap over de grens niet durven te zetten, zo blijkt uit het rapport naar aanleiding van het tweede wereldwijde exportonderzoek van Regus, Hiervoor ondervroeg Regus meer dan 20.000 topmanagers uit ruim 90 landen. 

Uitdagingen
"De Nederlandse export groeit ondanks de ongunstige economie. Dus uit ons onderzoek blijkt duidelijk het voordeel van uitbreiding buiten de landsgrenzen," aldus Eduard Schaepman, algemeen directeur Regus Nederland. "Maar het is ook duidelijk dat zo’n uitbreiding de nodige uitdagingen met zich meebrengt. Na het aanvankelijke enthousiasme merken bedrijven al gauw dat ze worden bedolven onder papierwerk of een oerwoud aan regels, en dat het lastig kan zijn om fysieke aanwezig te zijn in het buitenland. Businesscentra in het land van bestemming bieden dan wél een alternatief omdat ze flexibele werkplekken, kennis van lokale ondernemingen en betaalbare administratieve services garanderen, zodat bedrijven plaatselijk aanwezig kunnen zijn zonder de financiële risico's waarmee uitbreiding naar het buitenland traditioneel wordt geassocieerd." 

Belangrijkste bevindingen en statistieken

- In Nederland meldde 31 procent van de exporterende bedrijven een winstgroei in de afgelopen twaalf maanden, tegenover 21 procent van de bedrijven die zich op de thuismarkt richten.
- 45 procent van de exporterende bedrijven meldde voor dezelfde periode een omzetgroei, tegenover 24 procent van de niet exporterende bedrijven.
- Tweederde (65 procent) van de ondernemingen zegt dat papierwerk en hoge vastgoedkosten de belangrijkste obstakels zijn voor plaatselijke aanwezigheid.
- De benodigde tijd om operationeel te worden (48 procent) en het opbouwen van naamsbekendheid in het buitenland (45 procent) komen daarna.
- Voor een derde van de respondenten (35 procent) zijn ook lokale belastingen en regelgeving overwegingen.
- Het werven van geschikt personeel, zowel voor op de werkvloer als op senior-managementniveau, wordt door veel bedrijven eveneens als een moeilijkheid gezien.

Doorsturen  |  1 reactie  |  Nieuwsbrief

Reacties

Adriana van Schalken...

15-01-2013 15:56  |  

Ondanks de ongunstige economie groeit de export. Waardoor zou dit komen? Wat zorgt ervoor dat deze tak groeit?

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.