Nieuws
Focus op e-commerce verschuift naar geïntegreerde mix
7 februari 2013 - In de afgelopen jaren lag er bij retailers veel nadruk op e-commerce. Echter is de aandacht voor offline communicatie juist sterker dan ooit, aldus Niek van Straaten, CEO bij Van Straaten. Hij ziet dat steeds meer retailers het belang inzien van een geïntegreerde mix van online en offline communicatie.
Het deze week gepubliceerde rapport van Price Waterhouse Coopers bevestigt het belang van een multichannel strategie. Van Straaten: "In de afgelopen jaren is e-commerce een ongelofelijke hype geweest. Iedere retailer heeft zijn aanbod nu ook online staan, maar inmiddels blijkt dat de offline ervaring net zo belangrijk is." Volgens hem zijn offline ervaringen in een winkel minstens net zo belangrijk voor een retailer als e-commerce ervaringen: "Consumenten winkelen overal. Of ze nu op de bank met een iPad zitten of op straat lopen. Online delen ze, lezen reviews en vragen ze vrienden om hun mening. Offline zoeken ze juist het product in de winkel op, willen ze het merk zelf ervaren, de winkels zien. Beide zijn belangrijk voor de toekomst van het merk. De opdracht voor de retailer is de optimale balans hiertussen te vinden."Alleen het beste is goed genoeg
Van Straaten: "De winkel van de retailer moet er mooi uitzien. Klanten willen logischerwijs de beste kwaliteit voor zo weinig mogelijk geld. Ze nemen niet zomaar meer genoegen met minder. Het is een zeer competitieve markt. U moet continu het onderste uit de kan halen." Het budget speelt hierbij een belangrijke rol, aldus Van Straaten. "We merken dat retailers voorzichtiger zijn met hun budgetten. Er wordt bezuinigd op allerlei potjes, maar desondanks blijft offline visuele communicatie stand houden. De retailers zijn zich ervan bewust niet in te kunnen leveren op het gebied van kwaliteit, ze willen hun klantervaring intact houden." Over de toekomst, is hij dan ook duidelijk: "De mix tussen offline en online is het belangrijkst. We adviseren retailers hun communicatie zoveel mogelijk af te stemmen, om de klant zo goed mogelijk kennis te laten maken met het merk." Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief