Nieuws
Herstel balans huishoudens doet volumes retail dalen
20 februari 2013 - De huidige situatie in de non-food retail is niet bepaald rooskleurig. Per saldo liepen de volumes sinds het begin van de economische crisis terug met ruim veertien procent.
Voornaamste oorzaken zijn echter niet de onzekere consument en de opkomst van online spelers, maar de daling in het reëel beschikbaar inkomen van Nederlandse huishoudens gekoppeld aan een drang tot schuldreductie. Dat concludeert ABN AMRO in haar Sectorupdate Retail.Aandeel online retail slechts 5,6 procent
Een voor de hand liggende oorzaak van de huidige situatie in non-food retail is de sterke opkomst van online spelers. Hoewel de online verkoop sinds 2008 een indrukwekkende groei van 123 procent kende, kan deze op zichzelf niet de teruggang in volumes voor de retailmarkt verklaren: zelfs na deze sterke groei bedraagt het totale aandeel van online non-food retail slechts 5,6 procent van de totale markt.
Geen onwil
Oorzaken voor het volumeverlies in de fysieke retail moeten dan gezocht worden bij de consument die minder is gaan uitgeven. Niet uit onwil, maar vanwege een daadwerkelijke daling van het reëel beschikbaar inkomen dat met ruim twee procent afnam sinds 2008. Daarnaast kent de consument een drang tot schuldreductie: consumptieve schulden namen de laatste twee jaar af met ruim tien procent (2,5 miljard). Dat betekent niet alleen dat er inkomen is gebruikt om schuld af te lossen, maar ook dat er minder nieuwe schuld- instrumenten zijn afgesloten. Dit heeft directe gevolgen voor de bestedingen.
Huishoudboekje op orde
Er is volgens ABN AMRO op dit moment een samenspel van factoren gaande, waarin de genoemde daling van het reëel beschikbaar inkomen van huishoudens de voornaamste aanjager is. Het drukkende effect van deze daling wordt versterkt door factoren als het historisch lage consumentenvertrouwen, toenemende werkloosheid en de heersende malaise op de huizenmarkt en in de bouw. De consument reageert op dit alles door het eigen huishoudboekje op orde te brengen en zijn schuldposities af te bouwen om zo meer zekerheid te verkrijgen over de eigen financiële situatie.
Opmaat voor herstel
Groei van de consumptie - en daarmee van de retailvolumes - blijkt grotendeels afhankelijk van factoren die retailers niet kunnen beïnvloeden. Belangrijk is vooral de terugkeer van groei van het beschikbare inkomen. Wel verwacht ABN AMRO door de langzame aantrekking van de mondiale economie vanuit de export in de loop van 2013 weer een lichte groei van de Nederlandse economie. Vanuit deze groei zullen uiteindelijk ook de binnenlandse sectoren langzaam aantrekken en kan er ook een voorzichtig herstel van de koopkracht optreden. Dit kan een opmaat zijn voor een geleidelijk en duurzaam herstel van de retailmarkt. Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief