Nieuws
Binnenlandse sectoren trekken vervoersvolumes omlaag
4 maart 2013 - Niet geheel verrassend waren de omzetgroeicijfers over 2012 voor de transportsector minder positief dan in 2011. Zo daalde de omzet van de binnenvaart in 2012 zelfs met bijna zeven procent ten opzichte van 2011. Lichtpunten zijn er echter ook.
Zo laten de zee- en kustvaart en logistieke dienstverleners een groei van de omzet zien. Na een stijging van de omzet met 5,4 procent in 2011, is in 2012 de omzet van de logistieke dienstverleners nog met 3,3 procent gestegen. De overslagbedrijven bevinden zich al weer een poos boven het niveau van voor de crisis. De financiële weerbaarheid van logistieke dienstverleners ligt ook hoger dan bij de transporteurs, gezien de geringe stijging in het aantal faillissementen in deze branche. Er zijn in 2012 76 bedrijven failliet gegaan. Hoewel dat er twaalf procent meer zijn dan in 2011, is die stijging relatief laag.Hoge faillissementscijfers
Verschillende branches in de transportsector hebben het moeilijk. Dit uit zich onder andere in het relatief hoge aantal faillissementen in de transportsector. In het vervoer over land zijn volgens het CBS 292 ondernemers failliet gegaan, volgens Graydon ligt het aantal failliete wegvervoerders op 218. In het vervoer over water ligt dit aantal op 46, een stijging van 130 procent ten opzichte van 2011. Voor de gehele transportsector geldt een stijging van 48 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Het grootste probleem blijft de sectorbrede overcapaciteit, waardoor concurrentie en prijsdruk een dagelijkse worsteling voor ondernemers vormen.
Niet een beter beeld voor 2013
Voor 2013 geldt dat de binnenlandse economie nog steeds in het slop zit. Dit merkt de transport in een druk op de binnenlandse volumes. Verder blijven de concurrentie en de prijsdruk groot, waardoor het aantal faillissementen dit jaar verder toe zal nemen. Een lichtpunt biedt de CPB verwachting voor de export en import in 2014. Het CPB verwacht een hogere groei van zowel de uitvoer van goederen (vijf procent), als de wederuitvoer (zes procent) en de invoer van goederen (4,5 procent). Dit zal een groei van de internationale goederenvolumes met zich meebrengen. Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief