Nieuws
400 Jonge ondernemers presenteren zich in winkelcentra
8 maart 2013 - De komende weken verkopen duizenden jonge studentondernemers hun eigen producten tijdens zeven marktdagen in winkelcentra door het hele land. Deze studentenbedrijven doen mee aan ondernemerschapprogramma’s van stichting Jong Ondernemen.
Het ondernemerschap wordt onder hedendaagse studenten steeds meer als serieuze toekomstmogelijkheid gezien. Door een jaar een eigen bedrijf te runnen, leren jongeren wat ‘ondernemen’ nu precies inhoudt. Dit jaar presenteren de deelnemers onder meer een duurzame deurmat, oprolbare bidons, navigatiehoesjes, een ventielslot, slimme veters en biologische geurzakjes.Marktdag
'Ondernemen leer je niet uit een boekje. Dat leer je door het te doen!' Dat vindt Jong Ondernemen. Een van de onderdelen van de programma’s is de marktdag, een grootse en voor iedereen toegankelijk verkoopdag waar de studentondernemers ervaren hoe ze hun producten en diensten het beste aan de man kunnen brengen. "Want overtuigingskracht en verkoopskills zijn onontbeerlijke vaardigheden voor beginnende entrepreneurs," zegt Arko Veefkind, directeur a.i. van Jong Ondernemen. "Het concept van de marktdag is simpel: studenten worden letterlijk in het winkelcentrum neergezet om hun producten te verkopen aan voorbijgangers. Ze moeten zelf een stand inrichten, voor een smetteloze presentatie zorgen en de aandacht weten te trekken. Hun koopmansvaardigheden moeten de rest doen."
Learning by doing
Jong Ondernemen biedt via speciale onderwijsprogramma’s scholieren van basis- tot wetenschappelijk onderwijs de kans om al doende het ondernemerschap te ontdekken. Op vmbo-, mbo-, hbo- en wo-niveau runnen de studenten van Jong Ondernemen een jaar lang hun eigen bedrijf. En leren dus al doende wat het hebben van een eigen zaak inhoudt. Onder begeleiding van een docent en een begeleider (vaak een ondernemer) schrijven de jonge ondernemers een bedrijfsplan, denken ze na over financieringsmogelijkheden en brengen ze hun eigen, vaak innovatieve product of dienst op de markt.
Prijzen
De studentondernemers worden op de marktdagen beoordeeld door een vakjury. Deze reikt eind van de middag prijzen uit voor de studentenbedrijven die qua standinrichting, klantbenadering en overall concept het meest overtuigen. Enkele studentenbedrijven wagen zich zelfs over de grens en doen ook mee aan Europese Marktdagen, van het Europese JA-YE (Junior Achievement-Young Entreprise).
4.000 studentondernemers
Jaarlijks organiseert Jong Ondernemen meerdere marktdagen in verschillende steden van Nederland. Utrecht en Leidschendam trappen dit jaar af met de marktdag in resp. winkelcentrum Hoog Catharijne en Leidsenhage (16 maart). Winkelcentrum De Weiert in Emmen zet haar deuren op 23 maart open voor de studentondernemers. De andere marktdagen vinden plaats in winkelcentrum Munsterplein in Roermond (30 maart), de NH Kerk in Den Bosch (6 april), winkelcentrum Kronenburg in Arnhem (10 april) en op de markt in Middelburg (11 april). Aan de Nederlandse marktdagen doen ruim 4.000 jongeren mee.
De toegang van de marktdagen is gratis. Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief