Nieuws
Buitenland lokt Nederlandse studentondernemers
11 maart 2013 - Voor sommige studentenbedrijven is Nederland nu al te klein. Jong Ondernemen laat uitblinkende jonge entrepreneurs niet alleen kennis maken met ondernemerschap in Nederland, maar ook met de internationale markt.
Deze week mogen studentenbedrijven USB Cycle en Fruit Figuurtje uit respectievelijk Groningen en Arnhem hun verkooptalent laten gelden op de International Trade Fair in Riga (Letland), die van 13-15 maart plaatsvindt. Daar zullen ze hun innovatieve producten aan de man proberen te brengen. Op de internationale marktdag in Riga komen tientallen studentenbedrijven uit meer dan twintig Europese landen bijeen om hun zelf opgerichte bedrijf en product te presenteren aan een internationaal publiek. De dag wordt georganiseerd door Junior Achievement-Young Enterprise, de Europese organisatie waar Jong Ondernemen onderdeel van uitmaakt.Fietsend telefoon opladen
Studentenbedrijf USB Cycle maakt het mogelijk om fietsend stroom op te wekken, voor bijvoorbeeld het opladen van een smartphone. De studenten van de Hanzehogeschool in Groningen bedachten en ontwikkelde dit vernufte apparaatje: een USB-aansluiting op een bestaande fietsdynamo. Hiermee kunt u al fietsend, duurzaam groene stroom opwekken. Naast het opladen van smartphone kan de usb-aansluiting ook gebruikt worden voor fietsnavigatie, luidsprekers en andere draagbare apparaten waar stroom voor benodigd is.
Water met een smaakje
De ondernemers achter Het Fruit Figuurtje bedachten een tabletje dat oplost in een glas water en een heerlijke fruitsmaak geeft. Aan de smaak van de limonade wordt een vorm toegekend. Zo heeft de tablet net aardbeiensmaak de vorm van een aardbei en een appeltablet smaakt naar een appel. De tablet bestaat voor meer dan 70 procent uit natuurlijke stoffen.
Internationale marktdag
Jaarlijks organiseert een van de landen die lid is van onze Europese organisatie de International Trade Fair (ITF). De ITF is een internationale marktdag waaraan studentenbedrijven uit verschillende Europese landen deelnemen en hun product verkopen. Er worden prijzen uitgereikt aan het studentenbedrijf met het meest innovatieve product, de beste marketingstrategie, het meest maatschappelijk verantwoord en het bedrijf dat er overall bovenuit steekt. Klik voor meer informatie over de ITF.
Studentenbedrijven konden hun motivatie voor deelname laten weten door een mail te sturen. Uit de inzendingen kwamen USB Cycle en Fruit Figuurtje als beste uit de bus. Beiden scoorden ook hoge ogen tijdens de company launches van Jong Ondernemen, in december vorig jaar. Fruit Figuurtje verkocht haar tabletten ook al tijdens een marktdag van onze zuiderburen in Antwerpen. Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief