Nieuws
Minister I&M erkent concurrentienadeel maar onderneemt geen actie
12 maart 2013 - De onnodig strenge Nederlandse eisen voor het transitokenteken voor de doorvoer van niet- gekentekende voertuigen zijn schadelijk voor de export en de economie. Dat stelt Trucks&Trailers Nederland naar aanleiding van antwoorden van minister Schultz van Haegen op vragen van Kamerlid Elias van de VVD.
De minister van infrastructuur en milieu erkent dat in andere lidstaten minder strenge regels kunnen worden gehanteerd en dat dat consequenties kan hebben voor de concurrentiepositie van de Nederlandse branche, maar acht dat vanwege 'verkeersveiligheid en diefstalbestrijding' gerechtvaardigd.7-daags kenteken
Wat is er aan de hand? Voor het doorvoeren van gebruikte trucks en trailers is sinds 2007 een transitokenteken noodzakelijk ter vervanging van het het 7-daagse kenteken, dat problemen opleverde bij (her)registratie in andere landen en fraudegevoelig was. Het middel bleek echter erger dan de kwaal. De procedure voor het transitokenteken wordt door de branche als bureaucratisch en inefficient ervaren. Daardoor werd er vooral gebruik gemaakt van het Duitse überführungskennzeichen. Dit tijdelijke kenteken kon eenvoudig worden besteld en werd de volgende dag met Duitse pünktlichkeit bezorgd.
De Rijksdienst wegverkeer RDW heeft echter begin 2013 een stokje gestoken voor deze 'sluiproute', waardoor doorvoer alleen nog mogelijk is met een Nederlands transitokenteken. Voor zo'n kenteken dient een voertuig door de RDW APK gekeurd te worden. Een dure en tijdrovende werkwijze, vindt de branche.
Weinig realiteitszin
"Met zo'n houding van de minister komen we natuurlijk niet verder," aldus voorzitter Wim van Rheenen van Trucks & Trailers Nederland. "De uitspraken van de minister getuigen van weinig realiteitszin. Het laatste wat onze branche, waar jaarlijks zo'n 1,5 miljard in omgaat, nu nodig heeft, zijn regels die schade toebrengen aan de export en dus ook de economie." Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief