Nieuws
Functie-inhoud en salaris essentiële informatie
12 maart 2013 - Duidelijkheid over functie-inhoud en salaris zijn de belangrijkste aspecten die werkgevers moeten benoemen indien zij werknemers hunten. Voor de latente baanzoeker/passieve kandidaat speelt het salarisargument een grotere rol dan voor de actieve baanzoeker.
Ook de manier waarop zij benaderd willen worden verschilt: de actieve baanzoeker prefereert social media, de latente baanzoeker geeft de voorkeur aan de telefoon. Dit blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie in het kader van de masterclass Online werving.Gehunte kandidaat wil informatie over functie-inhoud en salaris
Wanneer werkgevers en bureaus actief op zoek zijn naar nieuwe werknemers door ze te benaderen, vindt zes op de tien werknemers het belangrijk dat de recruiter duidelijkheid geeft over de functie-inhoud en helder is over het salaris. Daarnaast willen ze graag weten bij welke werkgever de functie is en of deze functie aansluit bij hun ervaring en hun opleiding. Een goed ingeleefde en authentieke benadering is cruciaal in een succesvolle benadering.
Duidelijkheid over salaris belangrijk bij hunten van de latente baanzoeker
Tussen het benaderen van actieve en latente baanzoekers zit een interessant verschil, namelijk het belang dat zij hechten aan duidelijkheid over salaris: dit is voor de latente baanzoeker belangrijker dan voor de actieve baanzoeker en voor hen bijna net zo belangrijk als duidelijkheid over de functie-inhoud. Werkgevers doen er daarom goed aan om bij het actief benaderen van interessant arbeidspotentieel, meteen duidelijkheid te geven over het salaris. "In Amerika en de UK is het vanzelfsprekend om snel in de benadering van een gehunte kandidaat duidelijkheid te verschaffen over het salaris." Aldus Heleen Stoevelaar, docent e-recruitment aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. "Het is doelgericht, duidelijk en professioneel en hoort bij deze nieuwe vorm van recruitment. Voor Nederlandse recruiters is dat een andere manier van werken, aangezien in Nederland salaris vaak pas later een onderdeel wordt van het proces."
Actieve baanzoeker geeft voorkeur aan social media
Een ander verschil is te zien in de voorkeur van de manier waarop ze benaderd willen worden: gemiddeld genomen verkiezen werknemers benadering via telefoon boven benadering via social media en e-mail. Dit is ook zo voor de latente baanzoekers. De actieve baanzoeker is daarop een uitzondering en wordt het liefst benaderd via social media en e-mail. Benadering via de telefoon is voor hem minder interessant. Doorsturen | 1 reactie | Nieuwsbrief