Nieuws
47 procent ZZP’ers laat zich vooruitbetalen
14 maart 2013 - 47 procent van de ZZP’ers in Nederland laat zich door de eigen klanten deels of geheel vooruitbetalen. Van de ZZP’ers die uitsluitend voor overheden werken, is dit percentage twaalf procent.
Onder ZZP’ers die voor andere ZZP’ers werken alsook onder de ZZP’ers die door het MKB worden ingezet, is het percentage het hoogst; 58 procent. Dat blijkt uit een onderzoek onder 564 ZZP’ers. Het lijkt de oplossing voor de slechte betalingsmoraal in Nederland. Want, ondanks het feit dat twintig procent van de ZZP’ers er niet aan wil denken of het niet als een optie ziet, om klanten vooruit te laten betalen, zegt de resterende 22 procent van de ZZP’ers – die de vooruitbetaling op dit moment niet inzet – het wel als optie te gaan overwegen.Overheden
De ZZP’ers die voor overheden werken, erkennen dat de betalingstermijnen vanuit de overheden nog steeds niet altijd worden gerespecteerd, maar dat betaling uiteindelijk wel altijd praktisch zeker is. ZZP’ers die voor overheden werken vinden het dus over het algemeen niet nodig om ook de overheden al een nota te sturen vóórdat de werkzaamheden beginnen.
De reacties kwamen uit praktisch alle branches. Met name in de vakgebieden communicatie en marketing, coaching, advocatuur, consultancy, bedrijfsadviezen, facilitaire dienstverlening en accounting/administratie is er intussen massaal besloten om klanten vooraf een deel (meestal één derde tot de helft) te laten betalen. ZZP’ers in de bouw laten vooral de materialen vooraf door hun klanten betalen.
Er was – zo bleek uit de enquête – geen significant verschil in gedrag van ZZP’ers gerelateerd aan het aantal jaren dat ze ondernemer zijn. Ook starters hebben snel ingezien dat ze vaak een deel van te voren betaald willen zien.
Commitment
Veel ZZP’ers zien het bovendien als een ‘commitment’ van de klant om een deel vooruit te gaan betalen. Vooral grote projecten worden slim in fases opgedeeld. De volgende fase begint pas als de fase ervoor is afgerekend of als een voorschot is voldaan.
"De percentages waren hoger dan wij zelf hadden verwacht," zegt Jerry Helmers, voorzitter van ZZP Netwerk Nederland. "Maar feitelijk is het natuurlijk een goede zaak. Ondernemers zien dat – door niets te doen – betalingstermijnen ongevraagd verder worden opgerekt en dat vrijwel niemand zich aan gemaakte afspraken houdt. Als de klant écht iets van u wil en ook een duurzame relatie wil opbouwen, dan wil hij dus blijkbaar ook van te voren een deel met u afrekenen." Doorsturen | 1 reactie | Nieuwsbrief