Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

MKB ontevreden over betalingstermijn en -moraal

27 maart 2013 - Ruim twee derde van het Nederlandse MKB is ontevreden over het betaalgedrag van hun klanten. Ondernemers zien het liefst dat klanten zich zouden houden aan een betalingstermijn van 30 dagen of minder, terwijl de gemiddelde betalingstermijn nu vijftien dagen later ligt.

Slechts zeven procent van de ondernemers denkt dat de betalingsmoraal van hun klanten in 2013 zal verbeteren. Dit blijkt uit onderzoek van Concredis onder 460 MKB-ondernemingen.

Zorgen voor MKB
Uit een eerdere inventarisatie van Concredis bleek al dat openstaande facturen van de 20 grootste beursgenoteerde bedrijven in Nederland later betaald worden dan hun directe concurrenten in het buitenland. Ook in het MKB blijven facturen lang open staan. 68 procent van de MKB-ers ziet dat klanten een langere betaaltermijn aanhouden dan in 2011. Een kwart van deze ondernemers neemt drastische maatregelen om de betaaltermijn terug te dringen: ze stellen leveringblokkades in totdat de vordering voldaan is. De helft verkort het schriftelijke aanmaningproces.

Peter Kramer, directeur van credit management specialist Concredis: "De betalingstermijn van MKB-ers wordt met 50 procent overschreden. De meeste bedrijven hanteren in hun algemene voorwaarden een betalingstermijn van 30 dagen, maar in de praktijk worden facturen 15 dagen daarna pas betaald. Dat baart ondernemers terecht zorgen – ze moeten wel gewoon maandelijks salarissen en hun eigen leveranciers betalen, of leningen aflossen."

Verwachting betalingsmoraal MKB voor 2013 negatief
Het overgrote deel van de MKB-ers denkt niet dat er in 2013 economische verbetering te verwachten valt. Zo denkt een kwart dat het aantal faillissementen in 2013 zal toenemen. 61 procent denkt dat het aantal faillissementen gelijk blijft. Ook verwacht 39 procent van de ondervraagden dat de betalingsmoraal van de klanten verder zal verslechteren. Slechts zeven procent verwacht verbetering.

Onderhandelen over andere voorwaarden
"MKB-ers vechten tegen de bierkaai – zeker als ze leverancier zijn voor een enorme klant die eenzijdig de voorwaarden aanpast," zegt Kramer. Desondanks is de onderhandelingspositie van MKB-ers niet uitzichtloos – een punt dat MKB-ers vaak over het hoofd zien. Kramer: "U wilt zo lang mogelijk uitstellen dat u een incassoburo of deurwaarder op een klant afstuurt. Dan weet u zeker dat de relatie serieuze schade oploopt. Dus als over betalingstermijnen in de praktijk niet valt te onderhandelen, is het niet onredelijk om op andere voorwaarden in gesprek te treden. Zorg dat u altijd iets terug krijgt als u een langere krediettermijn moet geven. Beding bijvoorbeeld een langere looptijd van de samenwerking, breid de omvang van de samenwerking uit via een preferred supplier relatie, of bied een korting aan voor snellere betaling, bijvoorbeeld binnen een week. Zo valt de cashflow nog enigszins te sturen of plannen."

Doorsturen  |  1 reactie  |  Nieuwsbrief

Reacties

Ann

28-03-2013 10:20  |  

Wellicht. Maar andersom komt ook vaker voor. Klant heeft betaald maar levering van dienst laat op zich wachten. Ik heb best begrip voor een MKB-er die een probleem heeft met een leverancier waarmee de communicatie niet al te best verloopt maar dat begrip verdwijnt als je 1,5 jaar moet wachten en vragen naar het deel van de dienstverlening dat nog niet volbracht is, terwijl de nota wel direct voldaan is. Speel dan open kaart en laat de klant niet slachtoffer worden van een slechte leveranciersrelatie en daarbij ook nog een slachtoffer van gebrek aan degelijke communicatie van de kant van de MKB'er. Het is in ieder geval geen goede reclame.

En dat is niet het enige voorbeeld. Helaas wordt er bij klanten ook veel laksheid, slechte communicatie, en enorm haperende dienstverlening vanuit het MKB ervaren.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.