Nieuws
Kabinet pleegt roofbouw op Nederlandse infrastructuur
28 maart 2013 - Op het Infrastructuurfonds is een forse aanslag gepleegd. Nadat het Gedoogakkoord in 2010 al vijftien miljard bij infrastructuur heeft weggehaald, onttrekt dit kabinet nog eens elf miljard. De opeenstapeling aan bezuinigingen op de infrastructuur tot en met 2028 (einde MIRT) vormen samen het enorme bedrag van 26 miljard euro.
"De begin maart toegezegde 300 miljoen euro voor infrastructurele projecten, is dus eigenlijk een bijzonder kleine pleister op een wond die steeds groter wordt," vindt Bouwend Nederland-voorzitter Elco Brinkman.Geen uitkering
Op 8 april 2013 vergadert de Tweede Kamer over de meest recente bezuinigingsvoorstellen. Brinkman: "Wat politieke partijen mogelijk niet beseffen is dat de toegezegde eenmalig impuls van 300 miljoen in 2014 volledig teniet wordt gedaan door de in hetzelfde pakket opgenomen maatregel om de inflatiecorrectie op het infrastructuurfonds niet uit te keren. Dat leidt ertoe dat alsnog jaarlijks 160 miljoen euro wordt bezuinigd op investeringen in de wegen, het spoor, de vaarwegen en bescherming tegen water. Dat telt tot en met 2028 op tot een extra bezuiniging van 2,6 miljard!"
Broekriem aanhalen
"Ik snap dat we allemaal de broekriem moeten aanhalen, maar hiermee spant het Kabinet het paard achter de wagen," aldus Brinkman. "De rek is al uit de infrabudgetten, door de eerdere stapeling van bezuinigingen. Er zijn al ruim 40 projecten ernstig vertraagd en dat zullen er nu alleen maar meer worden. Nieuwe bezuinigingsmaatregelen kosten ons nog eens 160 miljoen euro per jaar! Oftewel: wéér een verlies van 1000 manjaren aan werk. De argumentatie dat dit nodig is om het Rijkstekort terug te dringen volg ik niet: 160 miljoen draagt voor nog geen 0,04 procent bij aan het terugdringen van de totale schuld van Nederland! Dit middel is erger dan de kwaal."
Goed wegennet
Het is een gegeven dat een goed wegennet bijdraagt aan economische groei. Ook is bekend hoeveel euro's de files ons kosten. "EVO en TLN brengen dat jaarlijks goed in kaart," vervolgt Brinkman. "Het lijkt erop dat de automobilist nog een deel van de rekening moet opbrengen, omdat met deze maatregel het verschil tussen de opbrengsten van de autobelastingen en de daadwerkelijke investering in de wegen alsmaar groter wordt. Let wel, nog geen tien procent hiervan wordt weer terug in de wegen gestopt! Ik ben zéér ongelukkig met de extra bezuiniging op het Infrastructuurfonds. Bedrijven en burgers betalen opnieuw de rekening en krijgen er nog minder voor terug."
Extra bezuinigingen niet nodig
Waar de ons omringende landen extra investeren in infrastructuur en het IMF recent heeft aangegeven dat extra bezuinigingen niet nodig zijn, draait het kabinet de kraan om te investeren in één van de belangrijkste verdiencapaciteiten van Nederland verder dicht. Verbeteringen aan het spoor komen door minder investeringen niet op gang en de reiziger staat in de kou. "Met een goede infrastructuur kunnen we juist geld verdienen! De effecten van deze opeenstapeling van bezuinigingen op infrastructuur, t/m 2028 nu al 26 miljard euro, worden zwaar onderschat. De stapeling aan bezuinigingen in de afgelopen jaren, de oplopende faillissementen, de werkgelegenheidseffecten en de noodzaak om juist nu te investeren in de toekomst maken dat deze maatregel voor het Infrastructuurstructuurfonds van tafel moet. De toenemende scheefgroei aan belastinginkomsten en uitgaven aan infrastructuur en de extreem kleine toegevoegde waarde aan het totale begrotingstekort, staan niet in verhouding tot de enorme werkgelegenheidseffecten voor de infrabouwsector en de roofbouw die ermee wordt gepleegd op de Nederlandse infrastructuur." Doorsturen | 1 reactie | Nieuwsbrief