Nieuws
Website voor fabrikant steeds belangrijker in gevecht om de klant
2 april 2013 - Surfen op het web is de populairste informatiebron voor bedrijven in de bouw die zoeken naar producten en materialen. Dit blijkt uit onderzoek ten behoeve van de BouwKennis Communicatie Monitor 2013 onder architecten, aannemers, installateurs en klusbedrijven.
Ook sites van handelaren en fabrikanten én beurzen worden vaak genoemd als informatiebron. Deze twee laatste bronnen zijn in vergelijking met twee jaar terug bovendien belangrijker geworden. Advies van collega’s en mond-tot-mondreclame heeft sinds 2011 juist aan belang ingeboet.Inzicht in het oriëntatieproces
Inzicht in het oriëntatieproces van (potentiële) klanten is essentieel voor toeleveranciers van bouwmateriaal. Inzicht in waar producten of merken gezocht worden, is essentieel om deze effectief te vermarkten. Het marketinglandschap is de laatste jaren wat dat betreft opgeschud: klanten hebben steeds meer kanalen voorhanden. BouwKennis onderzocht welke verschuivingen er de laatste twee jaar zijn geweest in het oriëntatiegedrag en naar welke informatie over producten en leveranciers bedrijven op zoek zijn tijdens het oriëntatieproces.
Goede online presence onmisbaar
Overall blijkt surfen op internet anno 2013 de belangrijkste beïnvloeder voor de aankoop van een product of merk. Ruim de helft van de bedrijven in de bouw maakt hiervan vaak gebruik, terwijl ruim eenderde dit soms doet. Een brede online presence is dus voor aanbieders van groot belang. Ook het bezoeken van sites van fabrikanten en handelaren is populair. Van de persoonlijke media worden beursbezoeken, adviezen van verkopers en handelaars en mond-tot-mondreclame via collega’s vaak genoemd. De meeste bedrijven geven bij beurzen echter wel aan dat ze deze slechts soms gebruiken. Dit is ook logisch, want er is niet elke week een relevante beurs. Vaktijdschriften en -bladen zijn de meest gebruikte traditionele oriëntatiebron, gevolgd door documentatiemappen.
Rol eigen website gegroeid sinds 2011
BouwKennis heeft hetzelfde onderzoek ook in 2011 uitgevoerd. Een vergelijking van de uitkomsten brengt enkele opmerkelijke verschuivingen aan het licht. Zowel de sites van fabrikanten en handelaren als beurzen hebben op de complete ranglijst van informatiebronnen een sprong omhoog gemaakt. Advies van collega’s en mond-tot-mondreclame bewandelt daarentegen juist de andere weg. In 2011 stond deze bron op de tweede plaats (vaak+soms). Twee jaar later is dit plaats 7. Wellicht verschuift ook deze manier van oriënteren steeds meer richting het internet. Internetfora en social media lijken namelijk nog altijd met een opmars bezig.
Technische informatie het vaakst gezocht.
Voor toeleveranciers is het van groot belang te weten via welke kanalen hun afnemers zich oriënteren. De volgende stap is weten welke informatie er via deze kanalen gezocht wordt. Gemiddeld zijn marktpartijen het vaakst op zoek naar technische informatie en informatie over producten. Grofweg vier op de tien bedrijven geeft dit aan. Ruim een kwart zoekt naar prijsinformatie en één op de tien bedrijven zoekt informatie over de toepassingsmogelijkheden. Logischerwijs verschilt de informatiebehoefte per marktpartij. Zo zoeken architecten vaak naar esthetische informatie.
BouwKennis Communicatie Monitor 2013
Door de razendsnelle opkomst van nieuwe (online) kanalen verandert het oriëntatiegedrag van bouwers. Sommige kanalen worden minder effectief, terwijl andere juist meer aandacht verdienen. Voor een optimaal renderend marketingbudget is het belangrijk te weten hoe afnemers zich oriënteren, hoeveel belang ze aan deze kanalen hechten en naar wat voor informatie ze op zoek zijn. De BouwKennis Communicatie Monitor 2013 beantwoordt deze en andere vragen en brengt zowel de offline als de online oriëntatiebronnen gedetailleerd in kaart. Het rapport brengt per doelgroep (aannemers, architecten, E-installateurs, W-installateurs en klusbedrijven) in kaart in welke fases van het bouwproces product- en merkkeuzes worden gemaakt en welke informatiebronnen hierbij de belangrijkste zijn. Omdat traditionele informatiebronnen al lang niet meer leidend zijn, wordt ook uitgebreid ingegaan op online informatiebronnen zoals banners, websites en social media. Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief