Nieuws
MKB omarmt leaseauto in zoektocht naar werkkapitaal
10 april 2013 - Het Midden- en Kleinbedrijf kiest definitief voor leaseauto’s en daarmee voor zijn eigen portemonnee. Vooral hybride plug-ins zoals de onlangs uitgebrachte Mitsubishi Outlander PHEV zijn mateloos populair onder ondernemers.
Dat blijkt uit de kwartaalanalyse van LeasePlan Nederland. De leasemaatschappij zag in het eerste kwartaal van dit jaar het marktaandeel binnen het MKB verder toenemen. Het MKB-segment van LeasePlan groeide de afgelopen twaalf maanden in totaal met zestien procent. Omdat online leasing onverminderd populair blijft, is de groei mede te danken aan de inzet van lokale tussenpersonen.Momenteel sluit een kwart van de ondernemers een leasecontract af via een lokale intermediair. Een op de drie ondernemers leaset online bij LeasePlan Direct. Online leasing is hiermee in korte tijd uitgegroeid tot gemeengoed onder ondernemers. LeasePlan gaf vorig jaar al aan als ‘first-mover’ te profiteren van deze groeiende markt.
MKB actief op zoek naar werkkapitaal
De grote behoefte naar leaseauto’s bij ondernemers komt voor LeasePlan dan ook niet onverwachts. Steeds vaker besteden ondernemers hun werkkapitaal liever aan hun bedrijfsactiviteiten in plaats van aan hun wagenpark. Gemak en de lagere vaste maandlasten spelen daarin ook een prominente rol. "Voor ons is al een aantal jaar duidelijk dat het Midden- en Kleinbedrijf een interessante maar wel een hele specifieke markt is," licht Erik Staat, woordvoerder van LeasePlan, toe. "Recent onderzoek uitgevoerd in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken bevestigt dat bijna de helft van de ondernemers gebruik maakt van autolease, en dat deze groep groeiende is. Vooral de behoefte om werkkapitaal te ontzien via leasing speelt hierin een belangrijke rol, zeker gezien het huidige economische klimaat."
Kenmerkend voor het MKB is de sterke groei in aantallen contracten die afgesloten worden via tussenpersonen. Veel MKB-ers doen graag zaken met bedrijven in haar regio. "Het is een voldongen feit dat niet alle ondernemers online een auto willen leasen. Er is een grote groep MKB-ers die de voorkeur geeft aan persoonlijk advies van een leasemaatschappij of een tussenpersoon. Wij zijn daar anderhalf jaar geleden op ingesprongen door een netwerk met eigen partners te creëren."
Ondernemers kiezen voor eigen portemonnee
De autoleasemarkt werd in het eerste kwartaal sterk gedomineerd door het bijtellingsregime. Vooral ondernemers kiezen meer nog dan andere leaserijders bewust voor hun portemonnee. Het aandeel energiezuinige auto’s met 0 procent of 14 procent bijtelling groeide ten opzichte van het laatste kwartaal in 2012 van 30,25 procent naar 49,46 procent. Vooral nieuwe automodellen binnen deze bijtellingcategorieën zijn geliefd, met als onverwachte uitschieter de Mitsubishi Outlander PHEV.
Door de populariteit van plug-in hybrides en de vraag naar dieselauto’s in de veertien procent-categorie liep de gemiddelde CO2-uitstoot per kilometer in het eerste kwartaal verder terug. Ten opzichte van vorig jaar daalde de uitstoot van benzineauto’s fors, van 131 naar 102 gram per kilometer. Het benzine-wagenpark bij MKB-ers daalde zelfs voor het eerst tot onder de 100 gram. Doorsturen | 2 | Nieuwsbrief