Nieuws
Internationaal marktaandeel Nederlandse bedrijven stijgt, aandeel buurlanden daalt
16 april 2013 - Het exportmarktaandeel van Nederlandse bedrijven in traditionele, ons omringende markten groeit sterker dan dat van onze buurlanden. Daarnaast is het aandeel van Nederlandse bedrijven in verre markten stabiel, terwijl dat van landen zoals Duitsland afneemt.
Het MKB speelt een grote rol in deze trend omdat het verantwoordelijk is voor twee-derde van de totale Nederlandse export. Er zijn ook goede kansen voor verdere exportgroei voor de MKB-bedrijven, vooral in hoogwaardige landbouw en voedselproductie, machinebouw en chemie. Dit staat in een rapport van het ING Economisch Bureau.Nederlandse bedrijven hebben een groot en groeiend marktaandeel in de import van belangrijke handelspartners. Dit aandeel neemt ook toe, zowel in de nabije Europese markten als in Zuid- en Oost-Europa. Nederlandse bedrijven doen het daarmee beter dan bedrijven uit buurlanden zoals België, Duitsland en Frankrijk, die allemaal marktaandeel verliezen. In de verre markten blijft de export van Nederlandse bedrijven stabiel, terwijl dat van de omringende landen krimpt.
MKB is de exportmotor
Het Nederlandse midden- en kleinbedrijf is verantwoordelijk voor tweederde (67 procent) van de totale Nederlandse export en speelt een relatief grote rol in de totale export van ons land. In landen om ons heen is dit MKB-aandeel kleiner, bijvoorbeeld 37 procent in Duitsland, 41 procent in Frankrijk en 41 procent in Groot-Brittannië. De voornaamste reden hiervoor is dat de Nederlandse thuismarkt relatief klein is waardoor MKB-bedrijven eerder genoodzaakt zijn om andere afzetmarkten te zoeken.
Ondanks dat het MKB voornamelijk exporteert naar landen binnen de EU is 93 procent van de exporteurs naar de BRIC-landen een mkb-bedrijf. In totaal gaat 80 procent van de export afkomstig van het MKB naar EU-landen. In vergelijking met onze buurlanden is dat veel. De Duitse, Franse en Britse mkb-bedrijven exporteren een groter deel naar niet-EU landen.
Kansen voor MKBsectoren
Hoewel Nederlandse MKB-bedrijven nog niet heel sterk vertegenwoordigd zijn in het internationale marktaandeel in de export naar verre landen, vormen deze wel de markten van de toekomst. Zo verwacht ING dat de importvraag per jaar fors toeneemt in landen als Vietnam (twintig procent), Indonesië (achttien procent) en Thailand (veertien procent) terwijl dat in Duitsland slechts 4,5 procent zal zijn.
Het Nederlandse midden- en kleinbedrijf heeft sterke punten waardoor het duidelijk kansen heeft op internationale markten en goed kan concurreren. Deze sterke punten zijn de hoge productiviteit en technisch hoogwaardige vormen van productie. ING ziet daarbij met name kansen in hoogwaardige landbouw en voedselproductie, de bouw van machines en transportmiddelen en chemie. In absolute zin is voor ieder van deze producten de verwachte groei het grootst in de ons omringende markten, maar in procentuele zin het grootst in de verre markten, wat op termijn het meeste oplevert. Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief