Nieuws
Slijters onderzoeken effecten verhoging accijns
23 april 2013 - Per 1 januari 2013 is de accijns op gedistilleerde producten per liter pure alcohol verhoogd van 15,04 naar 15,94 euro (+ 6,0 procent). In het regeerakkoord dat ten grondslag ligt aan de vorming van het huidige kabinet Rutte - Ascher is een verdere verhoging van de accijns op gedistilleerde producten voorzien van nog eens vijf procent.
Hiermee komt dan de totale accijns op één liter pure alcohol voor gedistilleerde producten uit op 16,73 euro. Daar over de accijns ook BTW geheven wordt, resulteert de accijnsverhoging in een prijsverhoging voor gedistilleerde producten (per liter 100 procent alcohol) in 2014 ten opzichte van september 2012 met 2,04 euro ervan uitgaande dat de accijnsverhoging volledig wordt doorberekend in de consumentenprijs. Indien gekeken wordt naar de mogelijke prijs in 2014 ten opzichte van september 2012 (toen nog een BTW tarief gold van negentien procent) kan een theoretische prijsverhoging per liter pure alcohol van 2,34 euro worden berekend.Hogere consumentenprijs
Vanuit het oogpunt van het regeerakkoord is het voor het kabinet Rutte - Ascher de verwachting dat de verhoging van de accijns en de BTW zal leiden tot een hogere consumentenprijs, tot verminderde alcoholconsumptie en tot hogere accijnsopbrengsten. Uitgaande van de nu bekende informatie omtrent de hoogte van de BTW en de hoogte van de accijns voor gedistilleerde producten per 1 januari 2014 kan becijferd worden dat per 1 januari de prijs voor een liter jonge jenever 7,7 procent oftewel een euro hoger zal liggen dan in september 2012 (op jaarbasis berekend, betekent dit een verhoging met gemiddeld 6,2 procent).
Omzet en werkgelegenheid
De Koninklijke SlijtersUnie verwacht dat de verhoging van de accijns ingrijpende gevolgen zal hebben voor de aankoop van gedistilleerde dranken bij Nederlandse verkopers (i.c. geregistreerde slijterijen) en voor de werkgelegenheid bij de slijterijen. Als gevolg van de prijsverhoging van gedistilleerde producten in samenhang van de accijnsverhoging verwacht de SlijtersUnie niet zozeer een vermindering van alcoholconsumptie maar een verandering in het aankoopkanaal in die zin dat steeds meer aankopen online en reëel "over de grens" zullen plaatsvinden. Dat zal met name voor slijters in de grensstreek desastreuze effecten hebben.
Doel van het onderzoek
De Koninklijke SlijtersUnie heeft onderzoeksinstituut Panteia verzocht onderzoek te doen naar de mogelijke effecten van de accijnsverhoging wat betreft:
1 De hoogte van de prijs voor gedistilleerde producten;
2 De consumptie van gedistilleerde producten in Nederland;
3 De aankoop van gedistilleerde producten in Nederland;
4 De omzet aan gedistilleerde producten bij Nederlandse slijterijen;
5 De werkgelegenheid bij slijterijen in Nederland;
6 De accijnsopbrengst voor 2013 en 2014 in Nederland.
Tevens wil de Koninklijke SlijtersUnie laten berekenen wat de te verwachten accijnsopbrengsten zouden zijn geweest indien niet tot verhoging van de accijns voor 2013 en 2014 zou zijn besloten.
De SlijtersUnie hoopt de resultaten van dit onderzoek nog vóór het zomerreces te kunnen presenteren. Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief