Nieuws
Keurmerk speelt geen rol bij donatie bedrijven aan goede doelen
24 april 2013 - Bedrijven doneren jaarlijks twee miljard euro aan goede doelen. Zij zijn daarmee verantwoordelijk voor 33 procent van de giften in Nederland. Bij het bepalen van een te ondersteunen doel laten bedrijven zich meer door hun gevoel en eigen onderzoek leiden dan door een keurmerk.
Een objectieve toets van het goede doel wordt vaak genegeerd. Dit blijkt uit een afstudeeronderzoek van Berenschot en de Universiteit van Tilburg. Een financiële en kwalitatieve analyse laat zien dat de inkomsten van goede doelen stijgen na het verkrijgen van een keurmerk. Zo'n keurmerk - waarvan CBF Keur het bekendste is - wordt gezien als een manier om onafhankelijk te bevestigen dat een goed doel aan een aantal voorwaarden voldoet.Partnerships
De stijging van inkomsten na het verkrijgen van een keurmerk blijkt niet veroorzaakt te worden door bedrijven, maar door particulieren, stichtingen, loterijen en overheden. Onderzoek toont aan dat bedrijven het wel of niet hebben van een keurmerk niet mee laten wegen in hun beslissing. Zij maken hun keuze op basis van een 'goed gevoel' bij een goed doel en ook op basis van eigen onderzoek. Daarnaast hechten bedrijven veel waarde aan een overeenkomst in thema's. De donatie moet passen bij het DNA van een bedrijf.
Bijna tweederde van de ondernemingen in Nederland geeft aan goede doelen. Niet de overheid, maar bedrijven zijn de aanjager geworden van duurzame initiatieven die door goede doelen gerealiseerd worden. Het klassieke doneren zonder tegenprestatie verdwijnt. Zo spreken goede doelen en bedrijven liever over partnerships dan over doneren, waarbij betrokkenheid van beide partijen wordt gevraagd. De nadruk ligt steeds meer op het naar de klant toe gezamenlijk communiceren van thema's die zowel het bedrijf als het goede doel van wezenlijk belang achten. Op die manier hopen bedrijven te profiteren van hun donatie aan goede doelen.
Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief