Nieuws
MKB-ondernemers worden niet proactief geadviseerd
29 april 2013 - 60 procent van de MKB ondernemers wordt niet proactief geadviseerd over risico’s en kansen. Onder de ondernemers die gebruik maken van de dienstverlening van een specialist (bijvoorbeeld een accountant of fiscalist) ontvangt zelfs 65 procent geen proactief advies.
Het hebben van een sparringpartner die proactief adviseert lijkt wel belangrijk te zijn. Maar liefst 77 procent van de ondernemers die wel proactief geadviseerd worden geeft aan grip te hebben op de toekomst van zijn bedrijf tegenover slechts 38 procent van de ondernemers dat geen proactief advies ontvangt. Slechts vier op de tien ondernemers maakt een jaarplan en evalueert dit op regelmatige basis.Geen proactief advies
Dit zijn enkele opmerkelijke resultaten uit de ‘MKB Toekomstmonitor’ die uitgevoerd is door MkbController. Het onderzoek brengt in kaart hoe ondernemers tegen de toekomst van hun bedrijf aankijken, en hoe zij hierin ondersteund worden door adviseurs. Een van de duidelijkste resultaten die uit dit onderzoek naar voren kwam is dat weinig ondernemers proactief geadviseerd worden. 60 procent van de respondenten wordt niet proactief gewezen op risico’s en kansen. Opmerkelijk is dat in de groep ondernemers die gebruik maakt van een specialist, zoals een accountant of fiscalist, dit percentage nog hoger ligt. In deze groep krijgt 65 procent geen proactief advies. Van de ondernemers die gebruik maken van een niet gespecialiseerde adviseur zoals een familielid of collega ondernemer, wordt een lager percentage van 58 procent niet proactief geadviseerd.
Dat is een gemiste kans, want uit het onderzoek blijkt dat proactief advies leidt tot meer grip op de toekomst van de organisatie. In de groep ondernemers die proactief geadviseerd worden, geeft 77 procent aan grip te hebben op de toekomst van zijn bedrijf. Binnen de groep ondernemers die geen proactief advies krijgen, ligt dit percentage beduidend lager op 38 procent.
Jaarlijks plan
Een andere belangrijke factor die bijdraagt aan het hebben van grip op de organisatie, is het jaarlijks maken van een plan en vervolgens periodiek meten of de onderneming op koers ligt. Hierdoor ontstaan immers de mogelijkheden om tijdig bij te sturen als de onderneming uit koers loopt. Uit het onderzoek blijkt dat weinig ondernemers dit doen. 54 procent maakt een jaarplan, en slechts 39 procent maakt een jaarplan en meet gedurende het jaar waar ze staan ten opzichte van dit plan. Doorsturen | 1 reactie | Nieuwsbrief