Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Passie en overtuiging voornaamste drijfveren om zelfstandig te worden

13 mei 2013 - Naar aanleiding van de Startersweek eind april bevroeg UNIZO Belgische ondernemers die meer dan een jaar actief zijn. Hoe kijken zij terug op de start van hun zaak? Zouden ze het opnieuw doen of niet? De overgrote meerderheid (71,8 procent) wel. Dit schrijft 6Minutes.be.

Toch laat één vijfde weten dat ze een aantal zaken anders zouden aanpakken. Denk aan: meer delegeren, zich voorbereiden op leidinggeven of een betere werk-privé balans. Slechts vijf procent heeft spijt van de keuze zelfstandige te worden. 

Eigen projecten, eigen baas
De voornaamste reden om zelfstandig te worden (41 procent) is de drive om een eigen project uit de grond te stampen. Hierna volgen de wens om 'eigen baas te zijn' (28 procent),in de voetsporen van de ouders treden (vijftien procent), de wens van de partner (tien procent) en tot slot geeft vijf procent aan zelfstandig te zijn geworden bij gebrek aan ander werk. 

Administratieve rompslomp

Ruim de helft (53,8 procent) van de ondernemers geeft aan dat de administratieve rompslomp de voornaamste hinderpaal vormde bij de start van hun bedrijf. Het vinden van voldoende klanten (41 procent) wordt als tweede obstakel genoemd. Hierna volgen geldtekort (38.5 procent), en moeite om kosten voor de opstart te berekenen (23 procent). 

Opstart verloopt niet als verwacht

Een vijfde van de bevraagden (achttien procent) vond geen geschikte partner om te starten. Een kleine minderheid (dertien procent) gaf toe met een zwak businessplan gestart te zijn. Verder gaf 7,7 procent aan gestart te zijn met onvoldoende kapitaal en heeft vijf procent de markt verkeerd ingeschat. De betrokken ondernemers wijzen op een aantal concrete aandachtspunten: vermijden van slechte familiale opvolging, huurproblemen, keuze voor een verkeerde sector en onderschatting van de wettelijke sectorale eisen. 

Partner belangrijkste succesfactor

Ruim de helft (54 procent) stelt nooit geslaagd te zijn zonder de steun van de partner. De inbreng van ouders wordt door twintig procent als belangrijke meevaller aangegeven. Andere kritische succesfactoren zijn het overnemen van een gezond bedrijf, voldoende startkapitaal, het snel vinden van een grote klant, vlotte samenwerking met leveranciers en doorzettingsvermogen.


Bron: 6minutes.be Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.