Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Ondernemers ergeren zich groen en geel aan ‘no shows’

21 mei 2013 - Ondernemers ergeren zich groen en geel aan het toenemende aantal ‘no shows’ bij workshops en ondernemersbijeenkomsten. Gemiddeld één vijfde van het aantal aanmeldingen komt zonder afzegging niet opdagen. Daarbij maakt het al bijna niet meer uit of deelnemers wel of niet moe(s)ten betalen.

Dit blijkt uit onderzoek van ZZP Netwerk Nederland, dat sprak met 60 ZZP’ers en MKB’ers die regelmatig workshops, masterclasses en andere ondernemersbijeenkomsten organiseren. Ondernemers constateren dat het aantal ‘no shows’ (dus mensen die gewoon niet komen opdagen ondanks het feit dat ze zich wel hebben aangemeld) in de laatste jaren is toegenomen. Enkele jaren geleden lag dit percentage nog onder de tien procent. 

Late aanmeldingen

Ook zien organisatoren dat deelnemers zich steeds later aanmelden voor een bijeenkomst. Pas soms tot twee weken van te voren. Ook is het al bijna niet meer relevant of er bekende Nederlanders als gastsprekers worden gevraagd.
"Zelfs bijeenkomsten waar bijvoorbeeld toppers als André Kuipers als gastspreker staan geboekt, zijn niet meteen gegarandeerd van een 100 procent volle zaal," zegt Jerry Helmers, voorzitter van ZZP Netwerk Nederland. 

Afspraak is afspraak?

"Normen en waarden zijn dus ver te zoeken. Ook het credo ‘Afspraak is Afspraak’ blijkt niet te gelden. Mensen melden zich opportunistisch aan en vergeten de afgesproken datum blijkbaar in hun agenda te noteren of besluiten op het allerlaatste moment prioriteit aan iets anders te geven," licht Helmers toe, die zelf ook in het kader van dit onderzoek enkele persoonlijke gesprekken voerde met organisatoren van allerlei bijeenkomsten. 

Vooruitbetaling

Vooruitbetaling wordt steeds vaker gevraagd, zo blijkt ook onder de 60 respondenten. Maar ook dat is nog steeds geen garantie voor een volle zaal. "Ondernemers die hebben betaald, geven ook in veel gevallen op het laatste moment de voorkeur aan iets anders." Organisatoren zien wel dat de hoogte van het bedrag het aantal no shows terugdringt. Hoe hoger de van te voren betaalde toegangsprijs, des te lager het aantal ‘no shows’. 

Boetebeleid

Organisatoren die gratis bijeenkomsten organiseren, hanteren overigens steeds vaker een boetebeleid, zo blijkt. Als ondernemers zich aanmelden, dan zullen ze akkoord moeten gaan met de voorwaarde dat een no show-boete moet worden betaald als men niet komt opdagen. "Vooral als dit bedrag dan aan een goed doel wordt overgemaakt, blijkt dit te werken. Nee – het is geen stimulans om wel te komen, maar men accepteert de boete. Echter, ondernemers hebben liever een volle zaal."

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.