Nieuws
Levenslessen in innoveren
24 mei 2013 - Vraag een succesvolle innovatieve ondernemer naar zijn belangrijkste leermomenten en u krijgt niet meteen te horen wat u verwacht. Geen keiharde verhalen over hoe met een origineel idee met de concurrentie is afgerekend of hoe met sluwe marketing de klant is verleid een nieuw product te kopen.
Dat is blijkbaar niet het eerste waar de ondernemers zelf aan denken. Wat u wel hoort zijn regelrechte levenslessen.Menselijk kapitaal
Volgens aannemer Rene Kesselaar, die met zijn bedrijf in de crisis tachtig procent meer omzet weet te halen, zijn vertrouwen en het geven van verantwoordelijkheid aan werknemers de sleutel van het succes. "Hierdoor denken ze meer na, ook over hun discipline heen", zegt hij. "Mensen worden wel aangenomen voor een functie, maar vinden die functie niet terug op hun visitekaartje. Een taak- en functieomschrijving beperkt mensen namelijk in het denken."
Ook Ton Driessen, mede-directeur en eigenaar van Resato International - specialist op het gebied van hogedruksystemen en watersnijtechniek - vindt dat de medewerkers het belangrijkste kapitaal van de onderneming vormen. "De technologie die wij leveren, komt voort uit hun creatieve brein en het harde werken," zegt hij. "Daar innoveren we in."
Maak elkaar tevreden!’
Openheid en vertrouwen in medewerkers zijn dus belangrijke factoren als het gaat om het succesvol leiden van een innovatief bedrijf. Het verhaal van Dick van der Pijl van Focal Meditech, de Europese marktleider in dynamische armondersteuningen, laat zien dat dit ook geldt voor de samenwerking met partners. Zijn belangrijkste leermoment ligt in het omgaan met kennisinstellingen, waar een geheel andere cultuur heerst dan in het bedrijfsleven. "In het begin had ik een zekere schroom tegenover wetenschappers, maar door ervaring leer je op je gevoel af te gaan en elkaar te begrijpen," zegt Van der Pijl. "Mijn uitgangspunt is: maak elkaar tevreden!"
Doorzettingsvermogen
John Bijl, oprichter en eigenaar van Vitro Plus - marktleider in de verkoop van varens, dankzij een zeer innovatieve en duurzame kweekmethode - noemt een aantal andere leermomenten. Doorzettingsvermogen is er een van. Het kostte hem tien jaar om uit te dokteren hoe de varens het beste onder laboratoriumomstandigheden kunnen worden gekweekt. De doorbraak kwam op het moment dat zijn financierende partner de stekker eruit wilde trekken. Net op tijd dus. Verder maakt zijn verhaal duidelijk dat het belangrijk is om over de grenzen van de eigen branche heen te kijken. Hij heeft veel geleerd door te kijken naar productieprocessen in de voedingsmiddelen- en farmaceutische industrie. Bijl is nooit klaar met innoveren. "Ik wil altijd weer iets nieuws bedenken," zegt hij. "Dat heeft niets met geld te maken. Het is een innerlijke drive, het inspireert mij."
Dat bij het verleggen van grenzen steeds opnieuw het wiel moet worden uitgevonden, ervaart Korstiaan Zandvliet als een belangrijk leermoment. Zandvliet is mede-eigenaar van Symbid, het eerste Nederlandse bedrijf dat een online crowdfunding infrastructuur aanbiedt op internet. Het bedrijf heeft een Europese banklicentie, maar Zandvliet merkt dat de regels in ieder Europees land net weer anders in elkaar zitten. Dat is lastig maar het is een horde die de moeite van het nemen waard is; de groei in crowdfunding is wereldwijd bijna honderd procent per jaar.
Aan het woord zijn vijf MKB ondernemers die met succes innoveren. Het zijn ondernemingen met bijzondere talenten en/of gepatenteerde kennis, of die samenwerken in een keten met afnemers. Daarbij zorgen ze permanent voor toegevoegde waarde. Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief