Nieuws
Nog veel kansen voor Haagse ondernemers
14 juni 2013 - Bijna één op de vier Haagse ondernemers (23 procent) geeft aan niet veel bezig te zijn met technologische ontwikkelingen en de mogelijke impact ervan op hun bedrijf. Zij merken dat zij achterlopen op het gebied van digitalisering.
Het merendeel van de Haagse ondernemers, bijna 43 procent, geeft aan zich eens in de zoveel tijd wel te verdiepen in de nieuwste technologische ontwikkelingen maar heeft moeite om de vertaalslag te maken naar hun onderneming. 35 procent van hen is actief bezig om te kijken hoe technologische ontwikkelingen hun bedrijf kunnen verbeteren. Toch hebben zij daarmee een flinke achterstand op andere grote steden zoals Rotterdam (46 procent), Utrecht (47 procent) en Amsterdam (56 procent).Laptop + internet = winkel open
Waar 38 procent van de Rotterdamse ondernemers nog aangaf slechts een pc nodig te hebben om te kunnen werken, lopen Haagse ondernemers op dit vlak achter. Slechts dertien procent van hen geeft aan dat zijn winkel geopend is met alleen de beschikking over een laptop en internetverbinding. Daarmee is Den Haag hekkensluiter, na Amsterdam (23 procent) en Utrecht (32 procent). "Deze verschillen komen wellicht doordat slechts één op de vijf Haagse ondernemers ICT en internet beschouwt als een nieuwe norm, in plaats van een tijdelijke trend," geeft Huib van der Harst, marketing manager bij Exact aan. "De Haagse ondernemers worden daarin gepasseerd door de andere grote steden." Uit de enquête blijkt dat in Rotterdam 24 procent van de ondernemers ICT en internet heeft geaccepteerd als nieuwe norm, gevolgd door Amsterdam met 27 procent. Utrecht loopt voorop met 37 procent.
Waarde uit online zakelijk netwerk
Een goede online zichtbaarheid, zowel met een website als met aanwezigheid op sociale media, kan een ondernemer zakelijk gezien veel opleveren. Toch geeft 20 procent van de ondernemers in Den Haag aan dat zij nauwelijks zichtbaar zijn online. Gelukkig is er een positieve keerzijde. Van de Haagse ondernemers die wel zichtbaar zijn online, geeft bijna driekwart (73 procent) aan dat zij zakelijke waarde halen uit hun online netwerk. Zij ontmoeten online regelmatig nieuwe mensen die interessant zijn voor hun onderneming. Eén op de tien Haagse ondernemers geeft zelfs aan dat zij bijna niet digitaler kúnnen werken en dat hun online zakelijke netwerk onmisbaar is om hun werk te kunnen doen. Van de grote steden gaan alleen Rotterdamse ondernemers (zestien procent) aan Den Haag voorbij.
Over de enquête
De vragen zijn gesteld aan 984 ondernemers in het mkb tijdens de Week van de Ondernemer van 10 tot 12 april 2013 in Utrecht. Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief