Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Met digitale kaarten de belofte van Big Data waarmaken

4 juli 2013 - Het concept van Big Data is heel snel uitgelegd. Maar helaas valt het in de praktijk helemaal niet mee om van het analyseren van al die gegevens ook daadwerkelijk een succes te maken.

Toch weet (voelt?) iedere ondernemer dat er in al die gegevens die we binnen een bedrijf verzamelen, hele zinvolle en commercieel zeer interessante informatie zit. Maar hoe krijgen we die kennis nu los? Uit onverwachte hoek zou wel eens zeer welkome hulp kunnen komen: digitale kaarten.

GIS-systemen
"Neem Starbucks. Deze bekende koffieketen werkt al jaren met zogeheten GIS-systemen (geografische informatiesystemen). In eerste instantie gebeurde dat vooral om locaties voor vestigingen te kiezen en te beheren. Maar al snel begon men verkoopinformatie over verzorgingsgebieden, klanten, concurrentie, leveranciers en dergelijke te koppelen aan individuele vestigingen," zegt Alexander Molhuysen, Business Manager bij Esri Nederland. "Het bedrijf verzamelde deze gegevens met het doel om hier bijvoorbeeld marketingacties richting nieuwe of bestaande klanten op te kunnen baseren. De hoeveelheid data groeide de Starbucks-medewerkers echter al snel boven het hoofd. Tot men besloot om de digitale kaarten uit het GIS-systeem niet alleen voor vastgoedbeheer te gebruiken, maar ook om bijvoorbeeld het woon- of werkadres van klanten vast te leggen. Of om te kunnen zien op welk tijdstip een klant een vestiging bezocht, de producten die men dan kocht, hoe vaak men de zaak opnieuw bezocht, of men ook in het weekend kwam en nog veel meer," aldus Molhuysen.
Het GIS-systeem van Starbucks bleek niet alleen al die gegevens in een digitale kaart te kunnen weergeven, maar was ook in staat om analyses te doen. Wat is dan de relatie tussen het weer en de extra producten die een klant koopt bij zijn koffie of thee? Kopen vaste klanten vaker of juist minder vaak een thermoskan die men in de auto kan meenemen? Zijn het vooral reizigers met het openbaar vervoer die koffie komen drinken? Of juist veel meer wandelaars of automobilisten?

Location Analytics
Molhuysen: "Bij Starbucks is deze manier van omgaan met Big Data - ook wel ‘Location Analytics’ genoemd - niet meer weg te denken. Maar dat geldt bovendien ook voor een bedrijf als Cisco. Deze wereldwijd opererende aanbieder van netwerkapparatuur beheert zijn logistieke operatie niet alleen met een ERP-systeem, maar heel nadrukkelijk ook met digitale kaarten." Juist als het op het snel maken van analyses aankomt, kijkt men naar GIS. Location analytics biedt dan ook uitgelezen kansen om plooien in de logistiek snel glad te strijken en ervoor te zorgen dat de juiste producten op het juiste moment op de juiste locatie aanwezig zijn.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.