Nieuws
Verschillen iDEAL-tarieven voor ondernemers extreem groot
5 juli 2013 - Het verschil in transactieprijzen om iDEAL-betalingen te ontvangen is groot: de ene aanbieder vraagt maar liefst 4,5 keer zoveel voor een iDEAL-transactie dan een ander. Een strop voor webwinkeliers, die veel geld kwijt zijn aan online betalen terwijl besparen eenvoudig is.
De aanbieders, dit zijn de banken en Payment Service Providers, rekenen prijzen die uiteenlopen van 35 cent per aankoop in een webshop tot ongeveer 1,60 euro per transactie. Dit is inclusief de bijkomende kosten die natuurlijk meegerekend moeten worden, aldus PayRator, een organisatie die het aanbod van online betaalsystemen in kaart heeft gebracht en met elkaar vergelijkt. De transactiekosten die banken en Payment Service Providers communiceren zijn lang niet alle kosten die een ondernemer kwijt is aan online betalen. Zo worden opstartkosten, abonnementskosten en verplichte contracten bij een acquirer of bank niet meegerekend in het transactietarief, waardoor het vaak onmogelijk is voor ondernemers om een reëel beeld te krijgen wat een transactie nu werkelijk kost. Door dit ingewikkelde landschap van diverse kostenposten vallen deze extreem grote prijsverschillen in eerste instantie niet op. Daarom is het voor de online ondernemer van groot belang om vooraf de werkelijke totaalprijzen van online betalen goed te onderzoeken.Groot deel van de ondernemers niet op de hoogte van exacte kosten
De kosten voor het online betalen zijn niet de enige kosten die een webwinkelier maakt. Wanneer het gratis verzenden, verpakkingsmaterialen, mankracht, gratis retourneren en de kostprijs van het product worden meegerekend blijft er voor de online ondernemer weinig over. Om meer winst te halen lijkt besparen op kosten voor het online betalen een relatief simpele oplossing. Echter blijkt uit onderzoek van Currence dat online betaalsystemen vaak niet het favoriete onderwerp te zijn van webwinkeliers. 60 tot 70 procent van de webwinkels is ingestoken op productkennis en niet vanuit kennis van online verkopen. Bovendien lijkt een groot deel van de webwinkeliers het online betalen niet belangrijk te vinden en is de ondernemer vaak niet op de hoogte van de exacte kosten van het online betalen. Hierdoor wordt een belangrijke kans gemist om meer marge te halen.
iDEAL-tarieven dalen slechts licht ondanks toename aantal transacties
iDEAL is een onmisbare betaalmethode voor webwinkeliers. Maar liefst 55 procent van de online shoppers geeft de voorkeur aan betalen via iDEAL, waardoor deze betaalmethode niet kan ontbreken in een Nederlandse webwinkel. Daarbij is het aantal webwinkels de laatste jaren gestegen van 10.000 naar 40.000 stuks. Mede door deze twee ontwikkelingen heeft iDEAL het aantal transacties zien vertwintigvoudigen, van 4,4 miljoen in 2006 naar 117,2 miljoen in 2012 (Thuiswinkel.org ). Ondanks deze enorme toename van het aantal transacties zijn de iDEAL-tarieven voor online ondernemers slechts licht gedaald. In deze economisch zware tijden is het dus van groot belang om goed te vergelijken welke iDEAL-aanbieder het meest voordelige tarief biedt. Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief