Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Aarzelende manager oorzaak van hoge ontslagvergoedingen

5 juli 2013 - Veel managers zitten met hun handen in het haar als een medewerker disfunctioneert. Ze durven vaak niet duidelijk hun kritiek te uiten, en zijn onvoldoende doordrongen van de noodzaak van een goede dossieropbouw. Het gevolg daarvan is dat als het aankomt op ontslag, de werkgever niet sterk staat bij de rechter. Dit kost handenvol geld.

Dat blijkt uit een enquête en enkele interviews onder HR-managers, leidinggevenden en directies. 40 procent van de HR-managers  is ontevreden over de kwaliteit van de personeelsdossiers. Vooral bij ontslagzaken komt naar voren dat er onvoldoende aan dossieropbouw is gedaan, of dat er slecht is leidinggegeven. Of een combinatie van beide.

Personeelsdossiers goed bijhouden
Alle ondervraagde HR-managers vinden het belangrijk dat personeelsdossiers goed worden bijgehouden. Vooral om medewerkers goed te kunnen begeleiden in hun loopbaan, maar zeker ook om sterk te staan bij een eventueel ontslag. Minder dan de helft van de ondervraagden zegt dat het bedrijf richtlijnen heeft voor de opbouw van personeelsdossiers. Slechts in een enkel geval heeft het management een training gevolgd.
Leidinggevenden zijn zich onvoldoende bewust van het belang van goede dossiers, klagen de HR-managers. Er zijn geen goede afspraken over dossieropbouw, en er wordt te weinig tijd voor vrijgemaakt. Bovendien vinden leidinggevenden het lastig om duidelijke kritiek te uiten tegen hun ondergeschikten.

Dossier speelt grote rol
Bijna alle ondervraagden hebben een of meer ontslagzaken meegemaakt waarbij het dossier een belangrijke rol speelde. 65 procent was in die gevallen ontevreden over het dossier. En een grote meerderheid van de HR-managers is onzeker over de kwaliteit ervan zodra de kantonrechter bij de zaak wordt betrokken.
De uitslag van de enquête bevestigt de ervaring van juristen. "Veel bedrijven beginnen te laat met dossieropbouw, meestal pas als ze afscheid van een medewerker willen nemen," zegt arbeidsrechtjurist Margit Eijsenga. "Als ze het ontslag dan doorzetten riskeren ze een hoge ontslagvergoeding. Vaak blijkt als de zaak voor de rechter komt ook nog dat de leidinggevende zijn best niet heeft gedaan om de medewerker tot beter functioneren te brengen. Dan staat u als ondernemer niet sterk en loopt u een grote kans dat u een hoge ontslagvergoeding moet betalen. Vooral voor mkb-bedrijven zijn die vergoedingen soms onoverkomelijk."

Dossieropbouw en ontslag
De enquête is gehouden door uitgeverij BigBusinessPublishers, ter gelegenheid van de uitgave van de praktijkwijzer ‘Dossieropbouw en ontslag’, geschreven door Margit Eijsenga. Aan de enquête deden ruim 120 mensen mee. Daarvan is 64 procent HR-manager, acht procent leidinggevende en twaalf procent directeur/eigenaar. De helft van de deelnemers werkt bij organisaties van 250 of meer medewerkers.

Doorsturen  |  1 reactie  |  Nieuwsbrief

Reacties

Gerard Jongen

8-07-2013 09:23  |  

Hoog tijd voor bedrijfsaanpassingen dus.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.