Nieuws
68 procent van de studenten overweegt te ondernemen
9 juli 2013 - Uit jaarlijks onderzoek dat is uitgevoerd door Frisse Blikken onder 832 Nederlandse studenten van het MBO, HBO en WO, blijkt dat meer dan twee derde van hen overweegt te gaan ondernemen. Vooral de onafhankelijkheid en het feit dat zij eigen baas kunnen zijn doet hen overwegen tot deze stap. Daarnaast speelt de omgeving een grote rol.
Van de Nederlandse studenten MBO, HBO en WO overweegt 68 procent om te gaan ondernemen na de studie. Vergeleken met voorgaande jaren is dit een sterke stijging, die met een aantal zaken te maken kan hebben. Zo geeft 54 procent van de studenten aan zich door de huidige economische situatie zorgen te maken over het vinden van een baan direct na de studie. Deze studenten gaan waarschijnlijk op zoek naar andere manieren om aan de slag te gaan en het opzetten van een eigen bedrijf is er daar één van. Anderzijds leent het ondernemerschap en de kwaliteiten die daarbij komen kijken zich zeer goed voor de huidige generatie, generatie Y.Ondernemerswens onder mannen groter
Het zijn voornamelijk de mannelijke studenten die zichzelf als ondernemer zien. Van de vrouwen geeft 36 procent aan niets in het ondernemerschap te zien, terwijl dit bij de mannen slechts 24 procent is.
Als gevraagd wordt naar de rechtsvorm van de onderneming die de studenten verwachten op te zetten, dan zien we dat het MBO zich vooral richt op een eenmanszaak. HBO en WO hebben toch meer de voorkeur voor een B.V.
Omgevingsfactoren
De omgeving van de student heeft invloed op de keuze voor het ondernemerschap. Gekeken werd naar directe familie en vrienden die ondernemer zijn en het effect daarvan op de keuze van studenten om te gaan ondernemen. Opvallend is dat wanneer de student een familielid heeft dat onderneemt, dit een significant effect heeft op de wens om te gaan ondernemen. Aan de andere kant, wanneer een goede vriend onderneemt, wordt de drang om zelf een bedrijf op te zetten niet aangewakkerd.
Motivatie
De top drie motivatiefactoren om te kiezen voor het ondernemerschap zijn (1) onafhankelijkheid, (2) persoonlijke verantwoordelijkheid voor succes of falen en (3) persoonlijke en intellectuele uitdaging.
Deze factoren typeren zich voor generatie Y. Het is een generatie die zeer bewust bezig is met zelfontplooiing en niet graag stil zit. Als het te lang gaat duren met het vinden van een baan, dan gaan de studenten zelf aan de slag. Daarnaast kunnen zij moeilijk omgaan met hiërarchie en autoriteit. Dit vertaalt zich in de onafhankelijkheid die zij krijgen bij ondernemerschap en de eigen verantwoordelijkheid die daarbij komt kijken.
Werken voor werkgever
Uiteraard zijn er ook studenten die aangeven om niet te gaan ondernemen. De voornaamste redenen die zij aangeven om dit niet te doen zijn (1) omdat zij dan te veel onzekerheid hebben over een vast inkomen (47 procent), (2) te veel stress verwachten (28 procent) of (3) geen goed businessplan hebben (25 procent).
Deze studenten geven aan liever voor een werkgever te gaan werken, waarbij 42 procent van de WO studenten aangeeft in een Traineeship te willen starten.
De keuze voor een werkgever hangt voor het MBO vooral af van het startsalaris. Voor HBO en WO zijn het juist de prettige werksfeer en bedrijfscultuur die de keuze bepalen.
Vergeleken met MBO en WO, zoeken studenten HBO vooral balans tussen werk en privé, maar willen zij daarnaast ook meer hun eigen werktijden bepalen. Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief